Feelgood-januari: elke dag een beetje Scandinavië in je leven

Geschreven door Sandra van Bijsterveld

De feestdagen zijn alweer achter de rug – wat ging dat snel! Toch hebben we nog heel wat donkere dagen voor de boeg tot de lente zich echt aankondigt. En dan zitten we ook nog in lockdown – in ieder geval tot 19 januari. Best pittig, vind ik zelf. Daarom heb ik een hele reeks Scandinavische feelgood-tips verzameld: voor elke dag in januari eentje. Kom je elke dag een kijkje nemen voor de nieuwe tip?

Tip 21: Verander

Pffff ik weet niet hoe het met jullie is, maar soms heb ik zo’n gevoel van sleur! Slapen, werken, sporten, eten en weer slapen… Een dagje eropuit gaan helpt wel tegen dat gevoel, maar dat kan helaas niet elke dag. Van maandag t/m vrijdag zit ik toch grotendeels achter de laptop, met als pauze een van mijn vaste wandelrondjes.

Toch zijn er natuurlijk wel andere dingen die je kunt veranderen om vandaag net weer wat anders te maken dan gisteren. Zo nam ik net eens niet mijn gebruikelijke ontbijt met bosbessen, maar koos ik voor mango en wat kokos. Toch een beetje tropisch gevoel even…

Een andere manier is door de kleding die je ‘s morgens aantrekt. Zelf ben ik nogal van de outdoorkleding, maar ik heb mezelf vorig jaar getrakteerd op wat kledingstukken met opvallende prints van Marimekko. En ik moet toegeven, het voelt goed om af en toe eens niet voor een outdoorbroek en warme trui te kiezen, maar voor een net wat nettere outfit – ook al kom ik er de deur niet mee uit.

De prints van Marimekko zijn niet iedereens smaak. Maar er zijn nog meer Scandinavische modemerken, als je het graag in die hoek zoekt. Of kies voor een paar opvallende Scandinavische schoenen. Als je nog tips voor me hebt, hoor ik ze graag!

Tip 20: Plan

Voor de reizen die nu nog niet kunnen, maar over een tijdje weer wel: maak vooral plannen! Maak een bucketlist, stippel een route uit, maak er voor mijn part een collage van en hang die ergens op… Die voorpret kan ook al zo leuk zijn! En de tijd dat het weer kan, komt echt wel weer.

Ter inspiratie vind je onze reisverslagen en reistips voor Noord-Europa hier:

Tip 19: Reis

Vorige week was ik op een online evenement voor mensen die werkzaam zijn in de reisbranche. Iemand vertelde daar op welke manieren reizen ons gelukkig maakt. Ik geloof het meteen, maar op dit moment is reizen helaas alles behalve vanzelfsprekend. Laten we hopen dat er over niet al te lange tijd weer steeds meer kan.

Maar dat wil niet zeggen dat we tot die tijd helemaal niet kunnen reizen. Zelfs in lockdown kun je je virtueel laten inspireren – gewoon vanuit je eigen huis. Hier vind je een paar voorbeelden voor Zweden, Denemarken en Finland.

En als je wel binnen Nederland op pad mag, maar nog niet naar het buitenland, zijn er altijd nog de plekken waar je Scandinavisch kunt overnachten in Nederland, de Scandinavische cafés en restaurants in Nederland, Scandinavische winkels in bijvoorbeeld Utrecht, Den Haag en Amsterdam en (als dat weer veilig kan) de Scandinavische evenementen in Nederland (die je in sommige gevallen makkelijk kunt uitbreiden tot een Scandinavisch weekendje weg in Nederland).

Zo komen we de tijd tot we weer echt naar Scandinavië kunnen wel door, toch?

Tip 18: Ruik

Het is ook al aan de orde gekomen bij de tips ‘Verzorg’ en ‘Kook’: geuren hebben een sterk vermogen om gevoelens en herinneringen op te roepen. Tijdens het koken doet de geur van dille mij bijvoorbeeld denken aan Zweden. Of wat denk je van de geur van verse kaneelbroodjes?

Die kracht van geuren kun je nog breder inzetten, bijvoorbeeld door geurolie met dennengeur te gebruiken om die mooie herinnering aan een wandeling door de Finse bossen op te roepen. ‘Live’ is natuurlijk helemaal mooi: maak een boswandeling in Nederland en stel je voor dat je in Scandinavië bent.

Ik ben benieuwd welke geuren jou in gedachten meenemen naar Scandinavië.

finland hossa wandelen
Ruik je het al?

Tip 17: Dans

Loop je over van energie of kun je juist wel wat extra energie gebruiken? Dans! Zet je favoriete muziek op en laat je even helemaal gaan. Keihard meezingen mag ook natuurlijk. Wat kun je daar soms van opknappen!

Zelf zet ik regelmatig de playlist ABBA Greatest Hits op als ik meters wil maken met werken en even niet aan andere dingen wil denken. Op de een of andere manier verdwijnen de pandemie, politieke rellen en andere nare dingen dan even naar de achtergrond. Zelfs als ik me echt sip voel, zit ik binnen de kortst keren mee te zingen of een beetje mee te bewegen met de muziek. (En dat terwijl de teksten van ABBA’s nummers best vaak triest zijn…)

Deze Scandinavische playlists vind je misschien ook wel leuk:

Maar je kunt natuurlijk ook een playlist opzoeken van je favoriete Scandinavische zanger, zangeres of band. En dan… dansen en zingen maar!

Tip 16: Richt in

Het is heel belangrijk dat je je thuis prettig voelt: dat je er kunt ontspannen en dat je blij wordt van wat je ziet als je wakker wordt of thuiskomt. Je kunt er dan ook echt heel veel plezier van hebben om eens een kamer een make-over te geven. Je hoeft echt niet meteen te gaan verbouwen: wat planten, kaarsen en/of kussentjes kunnen al een heel verschil maken in sfeer. Of verplaats de meubels eens en zie wat dat doet. Een ander kleurtje op de muur kan ook al een hele andere indruk geven.

Je hoeft trouwens niet eens meteen een hele kamer aan te pakken: je kunt er ook voor kiezen om je te richten op het creëren van een favoriet hoekje om bijvoorbeeld te lezen of te werken.

Kun je wel wat inspiratie gebruiken? Blader dan eens door deze boeken over Scandinavische interieurs.

Tip 15: Verzorg

Of je nu een goede dag hebt, of een slechte dag – zorg goed voor jezelf. Vergeet ook niet op te merken wat je lichaam aangeeft. Droge huid? Smeer er iets hydraterends op. Stramme nekspieren? Neem een lekkere warme douche.

Mijn dochters en in doen wel eens een ‘thuisspa’. We rouleren dan langs:

  • een verzorgingsplek voor je voeten met een voetenbadje, scrub en lotion
  • een gezichtssauna + gezichtsmasker
  • kommetjes met olie om de nagelriemen soepel te maken en een heerlijke handcrème

Het kan heel ontspannend zijn om goed voor je lichaam te zorgen. Wil je daar ook nog een beetje Scandinavië in meenemen, kies dan voor Scandinavische verzorgingsproducten. Zelf word ik bijvoorbeeld helemaal vrolijk van de geur van Midsummer Glow van Barnängen. En kijk ik er tijdens het hardlopen al naar uit om daarna te gaan douchen met een lekkere geur van Urtekram. En omdat verzorging zeker ook van binnenuit kan komen, begin ik de dag sinds kort met een slokje IJsland.

Kortom: zorg goed voor jezelf – op de manier die jij het fijnst vindt!

Tip 14: Lees voor

Er zijn trouwens ook hele leuke kinderboeken over Zweden (en in mindere mate ook over andere Scandinavische landen). Die van Astrid Lindgren natuurlijk, maar ook verhalen over op vakantie gaan in Zweden. Misschien willen je kinderen die zelf wel lezen met een vakantie naar Zweden in het verschiet. Of op de achterbank als jullie eenmaal onderweg zijn. Maar het is ook erg gezellig om ze voor te lezen. Zo beleven jullie echt samen het avontuur. Ook een mooie manier om samen naar de vakantie toe te leven.

Tip 13: Lees

Even wegduiken in een boek – heerlijk kan dat zijn. Misschien word je helemaal blij van een spannende Scandinavische thriller – daarvan zijn er genoeg. Maar ook als je eens wat luchtigers wilt, heb ik wel wat tips voor je.

Het hoeft dus zeker niet altijd bloederig en doodeng te zijn!

outdoorwaanzin are kalvo

Tip 12: Kook

De geuren en kleuren van verse producten in de keuken… Snijden, roeren, ruiken, proeven… Ik kan daar echt happy van worden, jij ook? De tip van vandaag is dan ook: neem weer eens de tijd om uitgebreid te koken. Daar heb je dubbel plezier van: tijdens het maken, en tijdens het eten.

En als je nou graag iets Scandinavisch wilt koken, dan vind je bij Northern Delight alvast wat heerlijke recepten. Of kijk in een van deze Scandinavische kookboeken. Ook schreef ik al eens een overzichtje van Scandinavische producten die ik gewoon in de supermarkt aantrof, en over deze bijzondere Scandinavische delicatessen. Met een beetje creativiteit kom je thuis ook al een heel eind met de Scandiavische keuken!

Tip 11: Verwarm

Wat ik erg fijn vind, zeker als ik niet helemaal lekker in mijn vel zit, is iets warms. Ik kan enorm opknappen van een warme douche en als ik echt even wil bijkomen, ga ik in bad liggen. Vaak neem ik dan een Scandinavische thriller of roman mee (hier hou ik bij wat ik heb gelezen).

Een sauna vind ik helemaal lekker. Het is onze droom om (in plaats van het bad) een Finse sauna in onze badkamer te hebben.

Maar je kunt natuurlijk ook kiezen voor warme sokken (wist jij dat Happy Socks uit Zweden komen?) en/of sloffen (ik ben gek op deze uit Denemarken).

Deense pantoffels

Of je kruipt gewoon lekker met een dekentje op de bank (met deze Scandinavische dekens en kussentjes is dat helemaal knus).

Tip 10: Doe

Ken je dat gevoel, dat er van alles in de wereld is waarvan je verdrietig wordt, maar dat je het gevoel hebt dat je er niets aan kunt doen? Mijn tip is: kijk naar wat je wél kunt doen. Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Kijk bijvoorbeeld hoe je energie kunt besparen – zonder je te laten weerhouden door de gedachte dat de industrie veel meer verbruikt. Pak de fiets in plaats van de auto – zonder je te laten ontmoedigen door de gedachte dat cruiseschepen en vliegtuigen veel uitstoot veroorzaken. Op deze manier DOE je in ieder geval iets.

Ken je het Zweedse plogga? Het is een combinatie van de werkwoorden jogga en plocka upp. Het is niets meer of minder dan zwerfafval oprapen terwijl je aan het joggen bent – tijdens het wandelen kan het ook heel goed. Zo voeg je ook nog wat extra bewegingen voor je bovenlichaam toe aan je workout. Natuurlijk is het niet eerlijk dat jij andermans troep moet opruimen. Maar je zorgt zo wel voor een schone natuur en voorkomt dat dieren erin verstrikt raken of dingen opeten die slecht voor ze zijn.

Iets anders dat je kunt doen om je steentje bij te dragen, is goed nadenken over wat je koopt. Ik volgde vorig jaar een reeks workshops over duurzame mode en dat was een enorme eye-opener voor me (terwijl ik helemaal niet zo vaak nieuwe kleding koop). Mijn samenvatting vind je hier. Sindsdien kom ik steeds meer initiatieven op het gebied van duurzame mode tegen, bijvoorbeeld bij Zalando (in samenwerking met Scandinavische modemerken), Björn Borg en Organic Basics. En ik stuitte op deze duurzame Scandinavische verzorgingsmerken.

Maar je kunt natuurlijk ook iets heel anders kiezen. Als je maar bedenkt dat de kleine dingen die jij doet wel degelijk een verschil maken. En wie weet inspireer je wel weer anderen, waardoor het effect nog vergroot wordt.

Tip 9: Luister

Ik was er nogal laat mee, maar het afgelopen jaar heb ik dan ook eindelijk podcasts ontdekt. Normaal gesproken lees ik veel liever dat dat ik luister of video’s kijk. Dat gaat veel sneller en ik kan de tekst makkelijk scannen op zoek naar de informatie waarnaar ik echt op zoek ben.

Maar ik ben wel elke dag een uur aan het wandelen of hardlopen. En die vaste rondjes begonnen me een beetje te vervelen. Dat was het moment waarop ik besloot toch maar eens een podcast op te zetten. Ideaal! De tijd vliegt en soms verleng ik mijn rondje nog een beetje omdat ik nog verder wil luisteren.

De laatste maanden heb ik onder andere naar twee Scandinavische podcasts geluisterd.

  • De eerste is de Nederlandstalige podcast The Swedest Thing. Tot nu toe zijn er afleveringen over de makers (Heidi en Amy), kerst in Zweden, de Zweedse natuur, lagom, fika, Zweeds leren en Zweedse muziek. En ik ben ervan overtuigd dat er nog veel meer leuks aankomt.
  • En dan zijn er nog de podcasts van Nordic Wannabe. Deze zijn in het Duits. Deze ‘Scandi-nerd’ heeft een hele reeks podcasts die ik nog lang niet allemaal heb beluisterd: der Nørd, Nordic foodporn, Nordic meditation, Hygge podcast, Lagom, Nordic home, Nordoc noir… Hiermee kan ik nog duizenden wandelingen voort.

Ik luister zelf via Spotify, maar de podcasts zijn ook op andere platforms te vinden. Hopelijk heb je er net zoveel plezier aan als ik!

Tip 8: Creëer

Zelf ben ik er niet zo’n ster in, maar iets met je handen doen kan ook heel fijn zijn – zeker als je een groot deel van de dag vooral met je hoofd bezig bent.

Wil je je creatieve bezigheden een Scandinavisch tintje meegeven, dan zou je bijvoorbeeld iets Noors of IJslands kunnen breien.

Maar ik vond ook een paar pagina’s met mooie Scandinavische kleurplaten:

Je kunt natuurlijk ook een eland gaan figuurzagen, een midzomerkrans maken of een workshop volgen waarbij je Scandinavische kerstversiering maakt.

Tip 7: Versier

Je kent hem vast wel, die uitdrukking: “Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen.” Dat is figuurlijk bedoeld, maar een beetje letterlijk versieren kan het leven wel degelijk ook een stukje leuker maken. En je kunt gewoon bij jezelf beginnen 🙂

Zo draag ik zelf bijna altijd een kettinkje dat ik heb gekocht tijdens mijn eerste reis naar Lapland. Het was een onvergetelijke reis: ik maakte mijn eerste hondensledetocht, zat in een rendierslee, sliep in een Sami-tent, bezocht een ijshotel en de Noordkaap, voer mee met de Hurtigruten én zag meerdere avonden het noorderlicht. Dankzij dat kettinkje heb ik nog meer het gevoel dat ik de herinneringen aan die reis altijd met me mee draag.

Heb jij ook een sieraad waaraan zo’n mooie herinnering vastzit? Grijp dan vooral elke gelegenheid aan om het te dragen. En wil je iemand anders of jezelf zoiets cadeau doen, dan vind je hier een overzicht van Scandinavische sieradenmerken die ik ken.

Julia Otilia

Tip 6: Ruim op

Vandaag is het Driekoningen en ga ik toch echt de kerstversiering hier in de woonkamer opruimen. Ik vind het altijd ontzettend gezellig om de kamer te versieren, maar alles weer opruimen geeft wel een fris gevoel. Een opgeruimde omgeving kan echt bijdragen aan een ‘opgeruimd’ hoofd wat mij betreft. (In Zweden en Finland mag de kerstboom trouwens wel wat langer blijven staan: tot 13 januari, Sint Knoet. Dus als het vandaag niet lukt, kan ik nog wat smokkelen.)

Daar heb je het al, smoesjes, uitstelgedrag… Opruimen is niet altijd makkelijk. Laat ik het zo zeggen: het is niet echt mijn sterkste punt. Kun jij ook wel wat hulp gebruiken, dan vind je dit Zweedse opruimboek voor drukke gezinnen misschien interessant. En wist je dat er zelfs een Zweeds boek is over ‘alvast opruimen voordat je doodgaat’? Dat vind je in dit overzicht.

Tip 5: Verken

Nieuwe plekken verkennen voelt voor mij als een soort combinatie van bewegen, de natuur in gaan en leren. Driedubbel goed dus! Natuurlijk vind ik het het allerleukste om nieuw stukjes Denemarken, Zweden, Noorwegen of Finland te verkennen. Maar ook in eigen land en zelfs dicht bij huis kun je jezelf verrassen door eens een andere wandelroute te kiezen of gewoon eens een onbekende straat of weg in te slaan bij een ommetje vanuit huis. Dat heb ik het afgelopen jaar regelmatig gedaan.

Ook hierbij gebruik ik wel eens het trucje dat ik bij tip 2 al vertelde over de sportschool. Hoor ik kabbelend water, dan denk ik aan de watervallen in Noorwegen. Een recreatieplas is een Zweeds meer en bij berkenbomen ben ik eventjes in Finland.

En wist je dat je zelfs in Scandinavische sferen kunt overnachten in Nederland? Hier vind je een paar mooie adresjes om dat te doen. Op Stralend Nederland verzamel ik nog veel meer tips om te wandelen, fietsen, varen en overnachten in Nederland.

Tip 4: Leer

Iets waarvan ik zelf veel energie kan krijgen, is nieuwe dingen leren. Het voelt goed om je hersenen aan het werk te zetten en nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Zeker als die vaardigheden iets te maken hebben met iets waarop je je kunt verheugen.

Januari zou zomaar eens de ideale maand kunnen zijn om te beginnen aan een taalcursus waarmee je je straks op vakantie verstaanbaar kunt maken in Zweden, Denemarken of Noorwegen. In deze blogpost heb ik al eens allerlei tips verzameld over het leren van deze talen. Er staan gratis apps bij, boeken en cursussen met begeleiding – het is maar net wat voor jou het beste werkt.

Iets anders wat leuk is om te leren, is gerechten uit Scandinavië klaarmaken. En ik zag dat Northern Delight net weer een aantal nieuwe online kookworkshops heeft aangekondigd, dus grijp je kans. Hier lees je meer over Scandinavische kookworkshops.

Zelf heb ik deze week drie webinars waarin ik nieuwe dingen leer om mijn websites mee te verbeteren. En daar heb ik nu al zin in!

Tip 3: Natuur

Als je de keuze hebt tussen binnen en buiten bewegen, kies dan voor buiten: het friluftsliv kan zoveel goed doen! Je profiteert dan eigenlijk van twee feelgood-factoren: het bewegen én het buiten zijn.

Regent het? Geen probleem. Zoals de Scandinaviërs zeggen: “Slecht weer bestaat niet, alleen slechte kleding.” Op (bijna) alle weersomstandigheden kun je je kleden. Het is niet voor niets dat er zoveel goede Scandinavische outdoormerken zijn. Zelf wandel ik graag in mijn Zweedse wollen trui. Op mijn verlanglijstje staat nog zo’n stijlvolle Scandinavische regenjas voor als het echt te nat is om zonder jas te wandelen.

fjallraven ovik achterkant

Waar ik trouwens ook veel plezier aan beleef, is het stukje natuur dat we in onze achtertuin hebben gecreëerd. Nog niet zo lang geleden was het een grasveldje met een schommel, nu groeien er lavendel, munt, tijm, bosbessen, frambozen, aardbeien… Ik kan er heel rustig en blij van worden als ik een beetje in de tuin aan het werk ben, of er gewoon zit en kijk naar de vlinders, de bijen en de vogels die afkomen op ons Zweedse vogel-/voederhuisje. Buiten zijn doet goed!

Tip 2: Beweeg

Wat mij zelf heel goed helpt om me beter te voelen, is even lekker bewegen. Als we op vakantie zijn in Scandinavië, zijn we vanzelf veel in beweging, omdat we zoveel mooie plekjes willen bekijken.

Thuis kan het wat meer een uitdaging zijn om in beweging te komen. Toch beweeg of sport ik tegenwoordig eigenlijk elke dag. (Laatst schreef ik al meer over hoe ik in beweging blijf – ook tijdens een lockdown.) Soms kies ik voor een ommetje of een stukje fietsen in de buurt, soms voor een lange wandeling of fietstocht en soms ga ik er wat steviger tegenaan door te gaan hardlopen of (als die weer open is) naar de sportschool te gaan. Het is niet altijd makkelijk om zin te maken, maar na afloop voel ik me eigenlijk altijd beter.

Polar smartwatch

Omdat mijn vaste rondjes vanuit huis na heel vaak lopen wel wat saai kunnen worden, loop ik ze graag met mijn man of een vriendin. Die afspraken helpen meteen om op die dagen ook echt te gaan wandelen. Als ik toch alleen ga, luister ik de laatste tijd nogal eens naar een podcast – dan vliegt de tijd voorbij en heb ik zo weer een uur wandelen in de benen. Welke podcasts ik zoal luister, daarover vertel ik in een latere tip.

Op de sportschool zet ik mijn fantasie soms aan het werk: de crosstrainer wordt langlaufen in Zweden, de loopband wordt wandelen in Noorwegen en op de roeimachine waan ik me op een Fins meer.

Zo, en dan ga ik me nu omkleden om te gaan hardlopen. Ga jij vandaag nog bewegen?

Tip 1: Droom

Een nieuw jaar, nieuwe mogelijkheden! 1 januari is echt zo’n dag van uitslapen en een beetje op de bank hangen met de laatste oliebol. Maar het is ook een dag van opnieuw beginnen en dromen van wat er allemaal komen gaat.

Durf daarbij vooral te dromen! Laat je niet tegenhouden door gedachten die je proberen wijs te maken dat het toch nooit lukt. Stel jezelf liever de vraag: Wat als alles lukt? Wat zou je dan willen doen? Een mooie reis naar Scandinavië maken misschien? Of zelfs emigreren? Of nog iets heel anders misschien? Droom er maar lekker van vandaag.

(Kun je wel wat inspiratie gebruiken? Hier vind je mijn reisverslagen en reistips voor Zweden, Denemarken, Noorwegen en Finland. Wat ik zelf ook erg leuk vind om te lezen (ook al heb ik zelf geen plannen), zijn boeken over emigreren naar Scandinavië.)

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *