Sinds het voorjaar van 2018 werkt het legendarische Finse designmerk Marimekko regelmatig samen met de internationale kledingretailer UNIQLO. Ze passen goed bij elkaar: de unieke grafische prints van Marimekko sluiten perfect aan bij het simplisme van UNIQLO. Dankzij deze samenwerking kunnen nu nog meer mensen genieten van het moois dat Marimekko maakt – en dat kan wat mij betreft alleen maar goed nieuws zijn. Ik vind het dus super dat voor de herfst/winter van 2020 een vierde samenwerking is opgezet, met als thema Joyful Together. De collectie is nu verkrijgbaar.
Tip: kijk als je op zoek bent naar Scandinavische kleding of accessoires zeker even op de website van Afound. Daar vind je altijd hoge kortingen op merken als H&M, H&M Home, & Other Stories, ARKET, Monki, Weekday en COS. Zo bespaar je tot wel 70% op kleding, accessoires en schoenen. Ik heb er al een paar keer heel voordelig mooie Scandinavische kleding op de kop weten te tikken.
- Heb je de gratis kalender met Scandinavische feestdagen al gedownload?
- Hier vind je nog meer gratis Scandinavische dingen en kortingsacties
- Hier verzamel ik Scandinavische modemerken (en hier Scandinavische mode voor een maatje meer)
- De leukste Scandinavische jurken vind je hier en kijk hier voor lingerie
- Bekijk ook deze mooie Scandinavische regenkleding en sportkleding
- Lees hier over Scandinavische truien (en hier vind je breipatronen)
- Hier vind je Scandinavische schoenen en voor binnen: Deense sloffen
De klik tussen Marimekko en UNIQLO
UNIQLO, een kledingmerk dat bekendstaat om kwalitatief hoogwaardige, functionele en betaalbare kleding, gaat regelmatig samenwerkingen aan met andere ontwerpers en bedrijven. Daarvoor moeten de twee partners natuurlijk wel echt bij elkaar passen.
Bij Marimekko zat die ‘klik’ hem in het LifeWear-concept (‘simple made better’) van UNIQLO en Marimekko’s missie om mensen met behulp van vrolijke en unieke ontwerpen gelukkig te laten zijn precies zoals ze zijn. Zo ontstond een unieke samenwerking, waarbij eenvoud samengaat met creativiteit en tijdloze silhouetten gecombineerd worden met opvallende Marimekko-ontwerpen.
Mevrouw Minna Kemell-Kutvonen, Director of Home Products and Prints Design bij Marimekko, vertelt het volgende over de samenwerking met UNIQLO:
We willen de unieke filosofie en esthetiek van Marimekko graag met een nog breder publiek delen – overal ter wereld. Deze samenwerking met UNIQLO is een geweldige manier om dat te bereiken.
Minna Kemell-Kutvonen, Director of Home Products and Prints Design bij Marimekko
Onze doelgroep wordt vooral gekenmerkt door hun instelling. We zijn echt een merk voor mensen die hun eigen weg kiezen in het leven. Ze creëren en leiden het leven dat bij ze past en zijn niet bang om hun persoonlijkheid tot uitdrukking te laten komen in hun kledingkeuze. En meestal houden ze erg van kleur!
Limited Editon Holiday Capsule Collection
En nu is er dus de collectie Joyful Together. Ik heb de kledingstukken alvast bekeken en ben echt razend enthousiast. Want deze nieuwe ‘Limited Edition Holiday Capsule Collection’ van Marimekko en UNIQLO wordt gekenmerkt door de typisch Noord-Europese combinatie van strak design en praktische functionaliteit. En Marimekko zou Marimekko niet zijn als er geen unieke prints en levendige kleuren op stonden.
Voor mij zorgt de unieke uitstraling van Marimekko ervoor dat kledingstukken (net als bij design-items in je interieur) echt voor je gaan leven en je zelfs dierbaar worden. Elke keer als je ze gebruikt, heb je daar plezier van. Je krijgt er nooit genoeg van – en hoe langer je kledingstukken met plezier blijft dragen, hoe duurzamer je garderobe is.
Dat je dankzij de samenwerking met UNIQLO ook nog eens heel betaalbaar kledingstukken met klassieke Marimekko-prints in huis kunt halen om heel lang plezier van te hebben, daar word ik echt heel blij van.
Joyful Together
De naam van de collectie, Joyful Together, is veelzeggend in dit jaar waarin we al maandenlang niet zo veel samen kunnen zijn als we eigenlijk zouden willen. Het wordt een uitdaging om ons tijdens de feestdagen toch verbonden te voelen met familie en vrienden. Waarschijnlijk zullen we meer dan ooit thuis zijn met onze huisgenoten. Ik vind het dus heel toepasselijk dat de collectie ook comfortabele flanellen broeken en shirts bevat – ideaal voor een knusse kerst in huiselijke kring.
Ik vroeg Minna Kemell-Kutvonen ook nog of en hoe de pandemie deze nieuwe collectie heeft beïnvloed:
De pandemie heeft deze collectie absoluut beïnvloed. Mensen gebruiken hun huis nu voor veel meer dingen. Ze wisselen van de ene situatie naar de andere, maar dan wel op één plek: thuis. Veel mensen werken thuis én brengen hun vrije tijd thuis door. De buitenwereld komt vooral digitaal bij ons binnen. De items in de Joyful Together-collectie zijn dan ook heel veelzijdig en geschikt voor thuis werken en thuis relaxen. Er zit altijd wel een geschikt kledingstuk bij voor de stemming waarin je op dat moment bent. De gekozen prints en kleuren zijn warm. Je zou ze zelfs troostend kunnen noemen.
Minna Kemell-Kutvonen, Director of Home Products and Prints Design bij Marimekko
Voor dames van alle leeftijden
Jurken vormen vanaf het allereerste begin de kern van Marimekko. Marimekko betekent zelfs Mari’s jurk in het Fins. Het aankleden en inspireren van vrouwen is nog steeds heel belangrijk voor het Finse designmerk. Dat zie je ook terug in deze nieuwe collectie in samenwerking met UNIQLO, die voor een groot deel bestaat uit jurken en andere dameskleding. En omdat de prints en kleuren van Marimekko vrouwen van alle generaties aanspreken, zijn de kledingstukken er voor vrouwen van alle leeftijden – dus inclusief baby’s en meisjes.
Negen klassieke prints
Waar ik als ietwat nerdige Nordic-fan echt heel blij van word, is dat voor deze collectie negen klassieke prints van Marimekko uit het archief zijn gehaald om ze een nieuw leven te geven. Ze zijn van twee ontwerpers die heel belangrijk zijn geweest voor Marimekko: Maija Isola en Annika Rimala.
Maija Isola
Maija Isola’s (1927-2001) begon in 1949 als textielontwerper bij Marimekko’s voorloper Printex. In de maar liefst 38 jaar dat ze voor Printex/Marimekko werkte, ontwierp ze meer dan 500 textielprints met allerlei motieven en technieken. Haar inspiratie haalde ze uit traditionele volkskunst en moderne visuele kunst.
Dit zijn de prints van Maija Isola die dankzij Joyful Together een nieuw leven krijgen:
KIVET (STENEN – 1956) In de Kivet-print zie je cirkels terug die met een schaar zijn uitgeknipt. Ze zijn waarschijnlijk geïnspireerd door de grote, ruwe stenen bij het huis van ontwerper Maija Isola. De print staat op kledingstukken van comfortabel flanel.

LOKKI (ZEEMEEUW – 1961) Maija Isola kreeg het idee voor de Lokki-print toen ze een raam met een gordijn ervoor zag. De zon scheen en de plooien creëerden golvende schaduwen op de stof. Hierdoor ontstond het idee om stof te voorzien van golven, zodat gladde stof toch geplooid lijkt.

RAUTASÄNKY (IJZEREN BED – 1961) Dansen met een penseel – dat is hoe Maija Isola haar avonden in de fabriek van Marimekko omschreef. Terwijl ze op de maat van de muziek met zachte, vloeiende streken schilderde, ontstonden er als vanzelf nieuwe prints, waaronder deze.

KAIVO (PUT – 1964) Deze print is gebaseerd op de golvende cirkels die Maija Isola in het water zag toen ze met een emmer water uit een put haalde.

SIAMILAISET SYDÄMET (SIAMESE HARTEN – 1965) Met deze print neemt Maija Isola je mee naar de geest van de jaren 60 van de 20e eeuw.

POPPY (KLAPROOS – 1970) Voor deze print – misschien wel de beroemdste van Marimekko – liet Maija Isola zich inspireren door een reis naar Parijs, maar ook door de Arabische cultuur en Egypte.

Annika Rimala
Annika Rimala (1936-2014) werkte van 1960 tot 1982 als ontwerpster bij Marimekko. Dankzij de tijdloosheid, bruikbaarheid en humor van haar moderne ontwerpen prijkten haar kleding- en printontwerpen regelmatig op de covers en pagina’s van bekende modebladen.
De prints van Annika Rimala die in Joyful Together een nieuw leven krijgen, zijn:
TARHA (TUIN – 1963) Deze combinatie van sierlijke en geometrische vormen reflecteert de geest van de vroege jaren 60.

RAIDE (SPOORWEG – 1966) De uit de losse pols ontworpen streepjes van Raide zijn een voorbeeld van de vele streepjesontwerpen die Annika Rimala voor Marimekko creëerde. Ze doen me een beetje denken aan de Omaggio-vaas van het Deense designmerk Kähler.

KEIDAS (OASE – 1967): Ook Annika Rimala liet zich inspireren door de jongerencultuur van de jaren 60 van de 20e eeuw.

Waar is Joyful Together verkrijgbaar?
Zoals gezegd werd ik meteen enorm enthousiast toen ik deze collectie bekeek. En toevallig kan ik wel wat nieuwe kleding gebruiken omdat ik de afgelopen maanden nogal wat kilootjes ben kwijtgeraakt. Gauw maar eens kijken waar ik deze kledingstukken kon kopen dus.
Wat blijkt: UNIQLO heeft in Nederland winkels in Amsterdam en Den Haag. Maar je kunt de kleding ook gewoon bestellen in de webwinkel. Tip: je krijgt korting op je eerste bestelling als je je inschrijft voor de nieuwsbrief. Zo haal je wel heel betaalbaar een echte Marimekko in huis!
Deze blogpost kan affiliatelinks bevatten. Als jij via zo’n link iets koopt of boekt, krijg ik een kleine vergoeding. Dit gebeurt anoniem en kost jou niets extra’s. Samenwerkingen en affiliatelinks stellen mij in staat om deze website te onderhouden en jou van informatie te blijven voorzien. Meer hierover lees je in mijn disclaimer/privacyverklaring.