Fjällräven Kånken Art 2021 in het teken van schonere oceanen

Geschreven door Sandra van Bijsterveld

Op 8 juni is het World Ocean Day en het Zweedse outdoor-merk Fjällräven heeft die dag uitgekozen om de nieuwe Kånken Art 2021-collectie te lanceren. Het is alweer de derde Kånken Art-collectie – dit was de vorige. Het design op de Kånken Art, dat deze keer is ontworpen door Zweedse illustrator Linn Fritz, past namelijk helemaal bij de zorg voor onze oceanen. Dat blijkt al uit de naam van de twee beschikbare kleurenpaletten: Ocean Surface en Ocean Deep. Fjällräven schenkt een percentage van elke verkoop uit de Kånken Art 2021-collectie aan het Arctic Fox Initiative, voor organisaties die zich inzetten om plastic uit de oceanen te weren. En zelf kunnen we natuurlijk ook ons steentje bijdragen.

Meer plastic dan vis

Ongeveer 71% van onze aarde is bedekt met oceanen. Die oceanen produceren meer dan de helft van alle zuurstof op onze planeet. Daarnaast herbergen ze meer dan een miljoen diersoorten en zelfs nog meer planten. Bovendien zijn de oceanen de belangrijkste regulatoren van het klimaat. Je kunt dus gerust zeggen dat elk levend wezen op aarde afhankelijk is van hoe gezond onze zeeën zijn.

Helaas geven schattingen aan dat de oceanen tegen het jaar 2050 meer plastic zullen bevatten dan vis – tenzij we onze gewoonten en de manier waarop we met ons afval omgaan drastisch veranderen natuurlijk.

Bewustwording en verandering

De 2021-editie van Kånken Art is bedoeld om het bewustzijn rond deze problemen te vergroten én om ook daadwerkelijk verandering teweeg te brengen. Maar hoe doe je dat, met kunst plastic uit de oceanen te houden? Wat kun je bereiken met de verkoop van rugzakken?

Materiaal

Fjällräven zet zich over het algemeen al in om plastics voor eenmalig gebruik te schrappen uit de operationele werkzaamheden en heeft in het kader daarvan de Plastic Impact Alliance ondertekend. Daarnaast is de Kånken Art-collectie ’21 gemaakt van Fjällrävens G-1000 HeavyDuty Eco, die is gemaakt van gerecycled polyester en biologisch katoen.

Zelf rapen

80% van het plastic uit de oceaan komt van het land. Daarom is onze directe omgeving een goede plek om de verandering in gang te zetten, één stukje plastic per keer.

Daarom wordt elk gekocht Kånken Art ’21-product op de Fjällräven-website of bij geselecteerde winkels geleverd met een gratis afvalzak (zolang de voorraad strekt). Hiermee kun je zelf plastic en ander zwerfvuil in de natuur opruimen. Maar of je nu wel of niet zo’n Kånken Art ’21-afvalzak hebt, Fjällräven moedigt iedereen sowieso aan om regelmatig twee (of meer) minuten buiten zwerfafval te verzamelen. (De CleanWalk-wandelstok is daarvoor ook handig.)

Als je dit doet, kun je op Instagram een foto delen van het zwerfvuil dat je hebt opgeruimd. Gebruik daarbij @kankenofficial en #IRespectNature en je wordt misschien wel vermeld op fjallraven.com.

Bijdrage aan Arctic Fox Initiative

Bovendien dragen alle Kånken Art-producten bij aan het Arctic Fox Initiative. Een percentage van elke aankoop gaat rechtstreeks naar de ondersteuning van het Arctic Fox Initiative, voor organisaties die zich inzetten om plastic uit de oceanen te weren.

In 2021 zijn deze organisaties het Leave No Trace Center for Outdoor Ethics (Leave No Trace) en The 2 Minute Foundation. Beide richten zich op het voorlichten van mensen over het verminderen van en correct omgaan met plastic afval, en ook op het opruimen van wat er al aan vervuiling is.

Meer over de Leave No Trace Center for Outdoor Ethics

Het Leave No Trace Center for Outdoor Ethics is een Amerikaanse non-profitorganisatie die zich inzet voor de bescherming van het buitenleven door mensen te leren er op verantwoorde wijze van te genieten. Leave No Trace organiseert baanbrekend onderzoek, onderwijs en initiatieven om meer mensen te motiveren respectvol te handelen in de natuur.

Executive Director Dana Watts vertelt: “Plastic is overal. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Het is aan een ieder van ons om de bewuste beslissing te maken om plastic voor eenmalig gebruik in ons dagelijks leven te reduceren. Fjällräven heeft de afgelopen jaren een voortrekkersrol gespeeld in het werk van het Leave No Trace Center, omdat we werken met merken die onze passie voor het buitenleven delen en die helpen om hun gemeenschap te inspireren om naar buiten te gaan en de natuur te beschermen. Met Fjällräven helpen we natuurgebieden te beschermen, ons vrijwilligersnetwerk te versterken en de onderwijsinspanningen van Leave No Trace te verbeteren. Samen brengen we Leave No Trace Ethics naar outdoor-enthousiasten over de hele wereld en zorgen we voor een betere bescherming van natuurlijke hulpbronnen.”

Meer over de 2 Minute Foundation

De 2 Minute Foundation is een in het Verenigd Koninkrijk gevestigde en geregistreerde liefdadigheidsinstelling, die zich inzet om de planeet twee minuten per keer op te ruimen. Ze geloven dat eenvoudige, haalbare handelingen een groot verschil kunnen maken. De organisatie is verantwoordelijk voor de initiatieven #2minutebeachclean, #2minutelitterpick en #2minutestreetclean.

“Elke dag spoelen tonnen plastic aan op onze stranden. De grootste uitdaging waar we voor staan, is voorkomen dat nog meer onnodig plastic onze oceanen binnendringt. Bedrijven en organisaties die hieraan bijdragen, moeten ter verantwoording worden geroepen en hun werkwijze veranderen
voor een schonere en groenere wereld.

De volgende uitdaging is onderwijs. Onze stroomopwaartse campagnes benadrukken dat alle rivieren naar de oceaan leiden, waarmee een plastic fles die uit een auto wordt gegooid of op straat wordt achtergelaten, zijn weg naar de zee kan vinden via bijvoorbeeld een afvoerkanaal. Het gaat erom dat we ons die connectie realiseren en begrijpen welke rol we met z’n allen spelen waar het gaat om vervuiling van onze oceanen. Hier hebben The 2 Minute Foundation en Fjällräven een gemeenschappelijk doel: de natuur beschermen en mensen inspireren om tijd buiten door te brengen. Met de steun van het merk hebben we de Guardian Angel Network-pilot uitgerold en de voorbereidende infrastructuur opgezet voor een regionale implementatie van het project,” aldus COO Nicky Green.

s minute cleanup
Foto: 2 minute foundation via Image PR

Het ontwerp van Linn Fritz

Linn Fritz, illustrator, animator en designer van Kånken Art 2021, licht het concept haar ontwerp en werkwijze toe:

“Ik voel me zeer bevoorrecht dat ik deze kans heb gekregen om een art print voor Kånken te maken, een ontwerp dat zoveel mensen te zien zullen krijgen. Ik wilde bewustzijn creëren voor een van de grootste problemen waarmee onze planeet en oceanen tegenwoordig worden geconfronteerd. Daarom werd mijn Kånken Art een abstract patroon,
geïnspireerd op stukjes plastic.

Vanaf de allereerste introductie via e-mail heb ik altijd een ontspannen en vriendelijke relatie met Fjällräven
onderhouden. Het was een mooie reis om dit kunstproject uit te werken met een partner die luistert, begrip toont en feedback op een zeer nuttige manier uitlegt. We delen dezelfde sterke visie, namelijk dat onze toekomst en de toekomst van de natuur nauw aan elkaar verbonden zijn. Daarom moeten we beter voor onze planeet zorgen. We moeten waarderen wat we hebben voordat het te laat is.”

Andere werkwijze

“Ik werk voornamelijk als digitaal kunstenaar, met een snelle doorloop voor projecten en strakke deadlines. Maar voor dit project werkte ik een beetje anders, met uitgesneden plastic als referentie, in plaats van mensen. Ik schetste eerst met behulp van Photoshop voordat ik het patroon in Illustrator afrondde. Ik had een royale tijdlijn van ongeveer twee maanden, waardoor ik oude schetsen opnieuw kon bekijken en hernieuwde ideeën kon uitproberen. Het stelde me ook in staat om een stapje terug te doen en mijn focus op iets anders te richten, voordat ik met frisse ogen terugkeerde naar de print.

Dit project was een uitdaging omdat het de eerste keer was dat ik iets creëerde dat op een product zou worden afgedrukt. Ik voelde zo’n enorm gevoel van beloning toen ik de tas voor het eerst zag met mijn print erop. En het voelt
nog specialer om te weten dat Fjällräven zal samenwerken met organisaties om bewustzijn te creëren rond oceaanplastic. Ik hoop dat Fjällräven dit platform ten goede zal blijven gebruiken en bewustzijn zal creëren voor verschillende soorten milieuproblemen.”

Bekijk om meer te weten te komen over Linn, haar enthousiasme voor het buitenleven en Kånken Art ’21
deze behind-the-scenes video.

Fjallraven Kanken Art
Foto: Fjällräven via Image PR

Een buitenkind uit Noord-Zweden

Een samenwerking met Fjällräven past goed bij Linn. Ze groeide op op het platteland in het noorden van Zweden, net buiten Sundsvall.

“Ik breng graag tijd door in de buitenlucht, wat voortkomt uit mijn jeugd. Het opgroeien op het platteland droeg bij aan een zeer actieve levensstijl, zoals zwemmen, vissen, wandelen en skiën met familie en vrienden. In de natuur zijn is een welkome onderbreking van het dagelijkse leven. Het helpt me om te ontspannen, mijn hoofd leeg te maken en inspiratie op te doen voor mijn werk.”

Tegenwoordig woont en werkt Linn in Oost-Londen, waar ze heldere en nauwkeurige beelden creëert voor een breed scala aan commerciële klanten. Ze is ook mede-oprichter van Panimation, een community van vrouwen, trans- en non-binaire vrienden, die staan voor gelijkheid en verbinding en elkaar ondersteunen binnen de game-industrie. Maar ze blijft de natuur opzoeken.

“Het Verenigd Koninkrijk heeft ongelooflijk mooie natuur, gelijkend aan dat van Zweden. Wanneer ik in Londen ben, breng ik niet zoveel tijd in de natuur door als ik zou willen, maar dat heeft mijn waardering voor het buitenleven alleen maar doen stijgen.”

De Kånken Art 2021-collectie

Kånken Art is een collectie rugtassen en accessoires in beperkte oplage die elk jaar wordt ontworpen in
samenwerking met een andere Zweedse kunstenaar. De Kånken is sinds 1968 wereldberoemd om zijn iconische ontwerp. Kånken Art is een bijzondere uiting van creativiteit: elk item benadrukt de unieke band van de kunstenaar met
de natuur en het milieu.

Linns ontwerp is toegepast op de volgende producten:

  • rugtas (€ 104,95)
  • laptoptas “15 (€ 124,95)
  • mini-rugzak (€ 94,95)
  • schoudertas (€ 84,95)
  • Gear Bag (€ 39,95)
  • Gear Pocket (€ 29,95)
Printmijnstad.nl

Deze blogpost kan affiliatelinks bevatten. Als jij via zo’n link iets koopt of boekt, krijg ik een kleine vergoeding. Dit gebeurt anoniem en kost jou niets extra’s. Samenwerkingen en affiliatelinks stellen mij in staat om deze website te onderhouden en jou van informatie te blijven voorzien. Meer hierover lees je in mijn disclaimer/privacyverklaring.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *