Kijk, dit is nou nieuws waarvan ik blij word! Het Zweedse outdoormerk Fjällräven heeft een nieuwe collectie met de naam Samlaren. De kledingstukken en andere outdoorspullen uit de collectie worden gemaakt van overgebleven materialen. Een nieuwe stap richting nog meer duurzaamheid dus.
- Heb je de gratis kalender met Scandinavische feestdagen al gedownload?
- Hier vind je nog meer gratis Scandinavische dingen en kortingsacties
- Hier vind je mijn favoriete Scandinavische outdoormerken
- Lees hier alles over Scandinavische truien
- Kijk hier voor Scandinavische regenkleding die wél mooi is
- Deze Scandinavische spelletjes voor op de camping zijn ook leuk
Alle lapjes verzamelen!
Samlaren is Zweeds voor ‘de verzamelaar’. Een toepasselijke naam, want de items in deze collectie geven overtollige materialen een nieuw leven door ze op innovatieve manieren toch te gebruiken in plaats van weg te gooien. Logisch dus dat sommige Samlaren-items een beetje aan een lappendeken doen denken – dat is precies het idee.

Samlaren-badge
Uiteraard blijft de bekende Fjällräven-kwaliteit ook bij de Samlaren-items vooropstaan. Alle Samlaren-producten – die herkenbaar zijn aan de speciale Samlaren-badge – zijn gemaakt van restmateriaal uit de fabrieken en weverijen van Fjällräven zelf. Hierdoor zijn alle items net zo functioneel, betrouwbaar en duurzaam als je van Fjällräven gewend bent – maar dan wel gemaakt van upcycled materialen.

Uniek design
Om de kledingstukken en accessoires te maken, wordt gekeken naar welke materialen er zijn blijven liggen en worden die materialen met elkaar gecombineerd. Dat resulteert in unieke designs en speelse kleurencombinaties. De kledingstukken en accessoires worden uitgebracht in beperkt beschikbare capsule-collecties.
It is completely designed around what fabrics and colours we have in stock, in other words we start with what we have, not with what we’d want, and then try to be as clever as possible when putting the fabrics together. For some fabrics we have very small quantities, meaning the production run will be very limited.
Henrik Andersson – Global Creative Director bij Fjällräven
Eerste producten
Voor de eerste reeks Samlaren-artikelen zijn enkele klassiekers in een nieuw jasje gestoken. De collectie, die is gemaakt van overtollig G-1000-materiaal, bestaat onder andere uit:
- het klassieke Greenland Jacket
- de iconische Kånken-rugzak
- en vernieuwde versies van de Tote Bag en de Cap.

Eerdere duurzaamheid bij Fjällräven
Samlaren is eigenlijk een logische vervolgstap als je kijkt naar de duurzame initiatieven die Fjällräven eerder heeft opgezet. Sterker nog: het herbruiken van overgebleven materialen zit diep geworteld in het dna van dit Zweedse merk. Logisch eigenlijk ook: als outdoor-liefhebber besef je maar al te goed hoe mooi en waardevol de natuur is en dus ook hoe zuinig we erop moeten zijn.
Jaren 60: eerste upcycling
Al sinds de oprichting in 1960 wil Fjällräven producten ontwikkelen waar je een leven lang plezier van kunt hebben – of zelfs generaties lang. Want dat is misschien nog wel de meest effectieve vorm van duurzaamheid: niet steeds iets nieuws hoeven kopen. Bovendien wordt je outdoor-uitrusting op die manier een soort reisgenoot tijdens al je avonturen, en daarmee ook een verzameling mooie herinneringen. Om dit te realiseren, maakt Fjällräven gebruik van stevige en duurzame materialen en maken ze tijdloze ontwerpen die ook nog eens eenvoudig gerepareerd kunnen worden.
Al in 1964 legde oprichter Åke Nordin een rol stof terzijde die toch niet geschikt bleek voor de ontwikkeling van zijn baanbrekende Thermo Tent. In 1968 werd diezelfde rol stof gebruikt om het eerste legendarische Greenland Jacket te ontwerpen.

Jaren 90: red de poolvos!
De poolvos (fjällräven) was aan het begin van de jaren 90 bijna uitgeroeid door de jacht. In 1994 besloot Fjällräven-oprichter Åke Nordin te gaan bijdragen aan het onderzoek naar de poolvos en meer bewustzijn van de problemen van de poolvos. Tegenwoordig leven er in Scandinavië weer meer dan 300 poolvossen in het wild.
Om meer te kunnen doen voor de natuur, lanceerde Fjällräven in 2019 als opvolger van deze actie trouwens het bredere Arctic Fox-initiatief , dat non-profitorganisaties en organisaties ondersteunt die bijdragen aan het behoud van de natuur en het bieden van de mogelijkheid aan meer mensen om van de natuur te genieten.
2005: meer bewustzijn met Fjällräven classic
In 2005 organiseerde Fjällräven de eerste Fjällräven Classic. De evenementen die Fjällräven organiseert, zijn bedoeld om samen van de natuur te genieten en de liefde voor de natuur te versterken, wat weer bijdraagt aan een duurzamere manier van omgaan met de natuur bij steeds meer mensen.
2013: Fair Labor Association
In 2013 ging Fjällräven deel uitmaken van de Fair Labor Association, een organisatie die gericht is op het stimuleren van de rechten van werknemers en het verbeteren van de werkomstandigheden over de hele wereld. Op deze manier heeft Fjällräven ook de aanpak voor het gebruik van ethische grondstoffen wereldwijd kunnen verbeteren.

2014: donsbelofte
In 2014 startte Fjällräven met de donsbelofte van het merk. De donsbelofte staat voor een volledig traceerbare productieketen van dons, met strikte criteria en controles voor alle betrokken leveranciers en onderaannemers. Dit alles zorgt voor ethisch geproduceerd dons van de hoogste kwaliteit. Dat betekent: niet levend plukken en geen dwangvoeding. Het dons van Fjällräven is een bijproduct van de vleesindustrie. Het is dus ‘afvalmateriaal’ dat op een nuttige manier wordt gebruikt.
2015: Eco-shell en G-1000 Eco
Sinds 2015 zijn de producten van Fjällräven pfc-vrij. Hiervoor ontwikkelde Fjällräven de pfc-vrije ademende en waterdichte stof Eco-Shell en ging het merk klanten actief informeren over het her-impregneren van shellkleding om ervoor te zorgen dat deze hun functionaliteit behouden.
Ook wordt sinds 2015 in alle nieuwe producten G-1000 Eco gebruikt. G-1000 werd al sinds het allereerste begin van Fjällräven gebruikt en werd oorspronkelijk gemaakt van ademend, comfortabel katoen met
duurzaam, licht polyester. De dicht geweven stof kon daarna worden gewaxt en zo worden aangepast voor verschillende weersomstandigheden. Daarmee was het duurzaam en veelzijdig. G-1000 Eco maakte dit belangrijkste materiaal van Fjällräven een stuk duurzamer.
2016: Re-kånken
In 2016 kwam de Re-kånken-rugzak van gerecycled polyester op de markt.
2018: Bratland-wol
De opgedane kennis over dons paste Fjällräven ook toe op de toeleveringsketen voor wol. Partner ZQ Wool ging zorgen voor gecertificeerd dier- en milieuvriendelijke wol uit Nieuw-Zeeland en Australië. Daarnaast ging Fjällräven een samenwerkingsverband aan met een kleine boerderij in de buurt van de Zweedse plaats Åre: Brattlandsgården. Dankzij deze locatie kunnen werknemers van Fjällräven de boerderij zelf bezoeken en de schapen controleren. De schapen zijn van een uniek ras: het Jämtlands-schaap. Het unieke aan dit Jämtlands-schaap is dat het zowel uitstekende wol als geschikt vlees levert, terwijl andere schapenrassen maar voor een van de twee worden gebruikt. In 2018 waren de eerste producten van Brattland-wol een feit.
Zowel Brattlandsgården in Zweden als de boerderijen in Nieuw-Zeeland en Australië die samenwerken met ZQ Wool worden op een holistische manier beheerd. Schapen worden regelmatig verplaatst om het gras en de ondergrond de kans te geven om te herstellen en meer CO2 op te laten nemen. Ook worden er minder chemische meststoffen en bestrijdingsmiddelen gebruikt.
Tussenstand 2019
Per 2019 is 60% van al het polyester gerecycled en 70% van al het katoen biologisch. Alle waterafstotende behandelingen zijn pfc-vrij en alle wol is mulesing-vrij. 42% is traceerbaar en 24% is ofwel gerecycled of bestaat uit wolresten. Uitstoot die niet kan worden geëlimineerd, wordt gecompenseerd.
En nu verder!
En nu, in 2021, is het dus tijd voor Samlaren – een mooie volgende stap.
Voor de periode tussen nu en 2025 staan bij Fjällräven de volgende doelen gepland:
- 100% traceerbaarheid van al het materiaal
- 25% verlaging van energieverbruik in alle activiteiten
- 25% verlaging van uitstoot van transport
- 100% groene energie
- 30% verlaging van scope 3-uitstoot
- 30% verlaging van uitstoot van alle evenementen
En, hoe gek het ook klinkt: als Fjällräven het heel goed doet, zal Samlaren in de toekomst ook weer verdwijnen. Niet omdat het geen goed concept is, maar omdat er dan zo effectief wordt geproduceerd dat er te weinig restmateriaal overblijft om collecties mee te maken.
If we become as efficient as we want to be in our product development, we will not have any leftover materials to work with, and that is perhaps a strange way of looking at the future for this concept, since that will mean that it becomes obsolete. However, I believe that this concept will still be around for some time, because at the moment the industry is not able to fully utilize all material in the production process.
Christiane Dolva Törnberg – Head of Sustainability bij Fjällräven
Samlaren is dus beperkt beschikbaar, zowel wat betreft de collecties als wat betreft het concept in het algemeen. Wacht dus niet te lang als er iets bij zit dat je graag wilt hebben. Samlaren is verkrijgbaar in geselecteerde Fjällräven-winkels en natuurlijk ook online op www.fjallraven.com.
De Scandinavische agenda die ik heb gemaakt is online verkrijgbaar bij bol.com en hier bij Edicola. Verder ligt hij in boekhandels in Nederland en België.




Deze blogpost kan affiliatelinks bevatten. Als jij via zo’n link iets koopt of boekt, krijg ik een kleine vergoeding. Dit gebeurt anoniem en kost jou niets extra’s. Samenwerkingen en affiliatelinks stellen mij in staat om deze website te onderhouden en jou van informatie te blijven voorzien. Meer hierover lees je in mijn disclaimer/privacyverklaring.