Op dit moment ben ik wat nieuwe haarproducten aan het proberen van het Deense merk Hairlust. Ik kende het tot voor kort nog niet, maar was er wel benieuwd naar, zeker nadat ik wat meer had gelezen over de filosofie achter dit bedrijf. Ik testte de producten niet alleen zelf, maar stelde een heus test-team samen met mijn dochters. Hieronder vind je onze ervaringen en kom je meer te weten over Hairlust uit Denemarken. Maar je kunt natuurlijk ook meteen zelf naar de Nederlandstalige website van Hairlust gaan om te kijken of het wat voor jou is. Doe zeker even de haartest, waarmee je kijkt welke producten bij jouw haar passen.
De winnaar van de winactie heeft inmiddels bericht ontvangen.
- Heb je de gratis kalender met Scandinavische feestdagen al gedownload?
- Hier vind je nog meer gratis Scandinavische dingen en kortingsacties
- Hier vind je een overzicht van mijn favoriete Scandinavische verzorgingsproducten
- En dit zijn Scandinavische ecomerken op het gebied van verzorging
Over Hairlust uit Denemarken
Hairlust werd in 2017 opgericht door Sofie Tidemand en Rasmus Serup. Als twintigers merkten ze dat het hebben van dun haar of zelfs haaruitval een grote impact kan hebben op je gevoel van eigenwaarde en je dagelijkse humeur. En dat geldt natuurlijk ook voor vet haar, beschadigd haar of andere haartypes en -problemen. Het is zo jammer als je haar je gevoel van eigenwaarde in de weg staat! Vandaar ook het motto van Sofie en Rasmus:
Self Love is your Super Power
Sofie en Rasmus van Hairlust
Ze besloten actie te ondernemen om mensen te helpen. Begin 2017 begon Hairlust met één product: een haarsupplement voor vrouwen. Sofie en Rasmus werkten bijna het klokje rond. Hun woonkamer veranderde in een soort distributiecentrum en stond vol met dozen, die allemaal naar hun appartement op de 3e verdieping van een flat in Kopenhagen moesten worden gedragen.
Er volgde een tweede product: het Hair Growth & Protection Mask. Sindsdien heeft Hairlust haarverzorgingsproducten die de natuurlijke schoonheid van het haar van binnenuit en van buitenaf ondersteunen verbeteren.
Eind 2018 had Hairlust al 10 producten voor mannen en vrouwen. Inmiddels hoefden Sofie en Rasmus het gelukkig niet meer allemaal alleen te doen. Ën niet meer in hun woonkamer, want Hairlust kreeg een kantoor in Kopenhagen en een magazijn in Noord-Jutland.
In 2019 gingen Sofie en Rasmus internationaal. Ze gingen op tournee om de producten van Hairlust te promoten in Stockholm, Oslo, Helsinki en Kopenhagen. Maar ook buiten Scandinavië groeide het bedrijf: het was al in 10 landen gelanceerd. Dat betekent webshops in meerdere talen (waaronder nu ook het Nederlands), maar ook in verschillende landen kappers, apotheken, drogisterijen en klinieken die de producten aanbieden. Dat bleef niet onopgemerkt: in 2020 won Hairlust 3 belangrijke beauty awards. En in 2021 was Hairlust de grote winnaar bij de Danish Beauty Awards en werden ze bij de Global Vegan Awards uitgeroepen tot Best Vegan Hair Care Brand.
Sindsdien is de groei in producten en de landen waar ze verkrijgbaar zijn alleen maar doorgegaan.
Scandinavische waarden
Hairlust komt dus uit Denemarken en Scandinavische waarden zijn belangrijk voor dit haarverzorgingsmerk. Dat betekent onder andere dat ze zich richten op het behouden en benadrukken van de natuurlijke innerlijke en uiterlijke schoonheid van iedereen. Dit in tegenstelling tot merken die ons alleen maar lijken te willen wijsmaken dat we allemaal zoveel mogelijk moeten lijken op een handvol ideaalbeelden. Daar kan ik vanuit de grond van mijn hart alleen maar achter staan!
Maar ook duurzaamheid is belangrijk voor ze, bijvoorbeeld door middel van het gebruik van zuivere en biologische ingrediënten. Dat is goed voor de natuur én goed voor degene die ze gebruikt. Sinds 2021 compenseert Hairlust de CO₂-uitstoot van het bedrijf (die uiteraard zo klein mogelijk wordt gehouden) om klimaatneutraal te worden. Dat gebeurt door middel van donaties aan aan non-profitorganisaties die actief zijn op het gebied van klimaatinitiatieven.
Ben je bang dat het allemaal mooier klinkt dat het in werkelijkheid is? Dat kan ik me wel voorstellen. Er wordt heel wat aan greenwashing gedaan tegenwoordig. Maar Hairlust is heel transparant over de gebruikte grondstoffen en ingrediënten. Hairlust wil klanten optimaal inzicht geven in de bedrijfsvoering en het productieproces. Daarom vind je bijvoorbeeld op hun website een uitgebreide lijst met ingrediënten die voor de producten worden gebruikt, inclusief uitleg. Alle producten worden klinisch getest in het onafhankelijke laboratorium Eurofins en worden langs de lat gelegd van strenge certificeringen voor veganistische en biologische producten, zoals het Ecocert-certificaat, de COSMOS Organic-norm en The Vegan Trademark. Ze werken met de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties en werken onder andere samen met Ecologi, een platform dat oplossingen voor klimaatactie biedt.

Recycling en upcycling
Met deze waarden in het achterhoofd spreekt het vanzelf dat Hairlust gerecycled materiaal (PCR) gebruikt voor de productverpakkingen. Die verpakkingen zijn allemaal 100% recyclebaar, of ze nu van plastic, karton of glas zijn.
Hairlust is partner van Plastic Change, een Deense milieuorganisatie die de strijd aangaat tegen plasticvervuiling. Daarnaast werken ze samen met SMALLRevolution, een Deense start-up die plastic afval omzet in interieurdesign, zoals vazen en meubels.
Hairlust doet zelf actief aan upcycling. Zo werden restjes oude verpakkingen na een rebranding omgevormd tot een nieuw kantoorinterieur. Hier op de website van Hairlust vind je tips om zelf de verpakkingen van Hairlust te upcyclen tot bijvoorbeeld een vaas, plantenpot of onderzetter.
Hairlust INSPIRE
Sofie en Rasmus willen niet alleen innovatieve en duurzame haarverzorgingsproducten maken, maar ook problemen zoals dun of vet haar, haaruitval en roos bespreekbaar maken. Ze hebben een holistische kijk op haarverzorging en geloven dat haarverzorging niet alleen om haartypes en -producten gaat, maar ook om een gevoel van saamhorigheid. Ze willen mensen die last hebben van bijvoorbeeld haaruitval, roos of mislukte haarkleuringen met elkaar in contact brengen en educatieve en inspirerende content met ze delen. Hiervoor hebben ze onder andere Hairlust INSPIRE opgericht: een besloten Facebook-groep waar mensen van over de hele wereld hun haarproblemen, tips en ervaringen kunnen delen.
Op de website van Hairlust vind je ervaringsverhalen, tutorials en blogposts over haar en de toegangslink tot Hairlust INSPIRE.
Het leidende idee hierbij is dat niemand jou hoeft te vertellen hoe je eruit moet zien. Je mag zijn wie je bent en je haar is een daarbij een vorm van zelfexpressie, creativiteit en empowerment. Je zou dus kunnen zeggen dat je haar een verhaal over jou vertelt. Het is een belangrijk onderdeel van je persoonlijke ontwikkeling.
Your hair. Your story.™
Hairlust
De Hairlust Haartest
Ik vond het allemaal erg inspirerend om te lezen hoe Hairlust haarverzorging aanpakt. Natuurlijk werd ik daardoor ook nieuwgierig naar de producten. Ik wilde wel eens wat uitproberen. Om erachter te komen welke producten van Hairlust het beste geschikt zijn voor jouw haar, kun je op hun website de Hairlust Haartest doen. Deze test bevat een paar vragen over je haar, waarna je persoonlijke productaanbevelingen ontvangt, die zijn afgestemd op jouw haartype en voorkeuren.

De Volume Wizard™ Bundle
Zelf deed ik ook de haartest en omdat ik nogal zwaar, plat vallend haar heb, kwam ik uit op de Volume Wizard™ Bundle. Dit is een set producten die samen voor meer volume zorgen. Ze zijn geschikt voor alle haartypes en lengtes en zijn allemaal vrij van sulfaten, siliconen, parabenen en minerale oliën.
Volume Wizard™ Bundle bestaat uit:
- Volume Wizard™ Shampoo: een voedende mix van fruitextracten en versterkende proteïnen voor een gezonde hoofdhuid en haar met volume en veerkracht.
- Volume Wizard™ Conditioner: een voedende mix van fruitextracten en versterkende proteïnen voor zacht haar met volume en body. Deze conditioner hydrateert, herstelt en beschermt je haar zonder het te verzwaren. Hierdoor ziet het er meteen voller en veerkrachtiger uit en voelt het zacht en gehydrateerd aan.
- Volume Wizard™ Volumizing Mousse: een haarmousse die je aanbrengt op vochtig haar voor meer volume en een medium fixatie zonder te verzwaren.
- Volume Wizard™ Hair Powder: dit stylingpoeder met plantaardige aloë vera, vitamine E en haverextract verstuif je op de haarinzet en verdeel je vervolgens met je vingertoppen over het haar. Het geeft direct volume, textuur en een matte finish. Ook beschermt het je haar tegen droogheid, irritatie en haarbreuk.
- Volume Wizard™ Pre-Styling Spray: een handige spray voor een snelle volumeboost tussen de wasbeurten door.
De producten werden bezorgd in een vrolijk tasje met daarop “Self Love is your Super Power” – een goede reminder, want ik denk vaak veel te lelijk over mezelf. Die staat dus mooi op een opvallende plek in onze badkamer nu.
Tijd om de producten uit te proberen. Zelf vind ik een fijne geur altijd erg belangrijk bij verzorgingsproducten. Gelukkig vind ik de Volume WIzard-shampoo en -conditioner erg lekker ruiken. De shampoo schuimt goed en je hebt er maar een heel klein beetje van nodig. En inderdaad, ik vond dat mijn haar de rest van de dag mooi luchtig viel!
Zelf gebruik in niet zo vaak stylingproducten, maar daarvoor zette ik mijn eigen test-team in 🙂 Ik heb namelijk twee dochters met een vergelijkbaar haartype als dat van mij. Mijn oudste dochter was erg enthousiast over de mousse, die ze na het wassen aanbracht en die duidelijk voor meer volume zorgde. Mijn jongste dochter heeft een voorkeur voor het poeder, vooral vanwege de matte finish die het geeft wanneer ze het tussen de was beurten door gebruikt.
Het hele team is dus tevreden over de Volume Wizard-producten! Je kunt de producten ook los kopen. Maar ik zou zeker even de Hairlust Haartest doen om te ontdekken welke producten het beste bij jouw haar passen.
De winnaar van de winactie heeft inmiddels bericht ontvangen. Hier vind je de voorwaarden voor winacties op Scandinavisch Leven.
De Scandinavische agenda die ik heb gemaakt is online verkrijgbaar bij bol.com en hier bij Edicola. Verder ligt hij in boekhandels in Nederland en België.




Met dank aan Hairlust voor het mogelijk maken van deze review en winactie.
Deze blogpost kan affiliatelinks bevatten. Als jij via zo’n link iets koopt of boekt, krijg ik een kleine vergoeding. Dit gebeurt anoniem en kost jou niets extra’s. Samenwerkingen en affiliatelinks stellen mij in staat om deze website te onderhouden en jou van informatie te blijven voorzien. Meer hierover lees je in mijn disclaimer/privacyverklaring.
Ik hou van Scandinavische producten, deze kende ik nog niet, maar ik kan ook wel wat volume gebruiken, dan zou ik de shampoo kiezen!
Ik zou graag de shampoo willen proberen. Ik heb erg dun en steil haar, dus ik kan zeker veel volume gebruiken! Tot op heden nog niks gevonden dat veel voor mijn haar doet, dus wie weet brengt dit product een uitkomst voor mij.
Ik zou de mouse graag willen uitproberen.
Ik ben heel benieuwd naar de spray!! 🤞🏻
Ik zou het graag willen proberen, erg last van schilfers door eczeem/psoriasis en tot op heden niets waar in echt blij van wordt dus wil de shampoo wel proberen.
Wat een leuke producten! En ook de tips voor het hergebruik van de verpakking vind ik origineel. Helemaal van nu. Ik ben wel nieuwsgierig naar de Volume Wizard™ Pre-Styling Spray.
Ik ken dit nog niet , maar zou het heel graag willen proberen .
Mijn voorkeur gaat uit naar de spray 🍀
Ik heb veel last van schilfers door eczeem en zou graag eens de shampoo proberen
Hi Sandra en dochters,
Ik houd veel van goede en mooie Scandinavische producten! ❤️
Voor de shampoo zou ik alles over hebben: lig momenteel weer in het ziekenhuis en mag niet bewegen: je raadt het al ..wat zou ik het liefst willen als ik op de been ben: mijn haar wassen!!! 🧼 💦🧖🏼♀️
Fijn weekend verder,
Mandy
Ik had nog nooit van dit merk gehoord. De shampoo spreekt mij het meest aan. Goed concept, vooral hun ideeën over duurzaamheid en natuurlijke grondstoffen.
Mijn dochter zou heeeel graag de mousse uitproberen 😊!
Volume Wizard™ Shampoo: een voedende mix van fruitextracten en versterkende proteïnen voor een gezonde hoofdhuiden haar met volume en veerkracht. deze zou ik heel graag willen proberen. Wil heel graag bekent raken met jullie producten voor mijzelf eb milieu