blouse van ichi bij afound

Scandinavische modemerken: kleding met een Nordic touch

Verstand van mode heb ik absoluut niet. Maar met zo’n grote liefde voor (bijna) alles wat uit Scandinavië komt, werd ik toch wel steeds nieuwsgieriger naar Scandinavische modemerken. En je weet hoe dat gaat: toen ik er eenmaal naar ging zoeken, vielen me er steeds meer op. Ongetwijfeld zal ik de komende tijd nog wel meer ontdekken, maar dit zijn de Scandinavische modemerken die ik tot nu toe heb gevonden.

Tip: kijk als je op zoek bent naar Scandinavische kleding of accessoires zeker even op de website van Afound. Daar vind je altijd hoge kortingen op merken als H&M, H&M Home, & Other Stories, ARKET, Monki, Weekday en COS. Zo bespaar je tot wel 70% op kleding, accessoires en schoenen. Ik heb er al een paar keer heel voordelig mooie Scandinavische kleding op de kop weten te tikken.

scandinavische mode
Mijn Scandinavische jurk van Vero Moda

Marimekko

Het Finse designmerk Marimekko maakt allerlei mooie dingen, maar staat toch vooral om de stoffen met opvallende prints. Ik had al vaak gekeken naar kleding van Marimekko, maar eerlijk gezegd was die toch echt boven mijn budget. Wat was ik dan ook blij met de samenwerking van Marimekko met Uniqlo! Ik heb meteen flink ingeslagen.

horloge van Danish Design

COS

COS vind je in best veel Nederlandse steden en staat voor tijdloze en functionele kledingstukken waarmee je je niet beperkt tot één seizoen. Wel zo duurzaam, om langer met je kleding te doen! Daarnaast wil COS uiterlijk in 2030 zo ver zijn dat er voor 100% wordt gebruikgemaakt van gerecyclede, ‘repurposed’ of duurzamer gewonnen materialen. De ontwerpen zijn vaak wat understated en hebben een stijlvolle eenvoud. Dat zie je ook aan dit shirt dat ik zelf heb van COS:

COS shirt bij Afound

Gudrun Sjödén

De Zweedse Gudren Sjödén opende in 1976 haar eerste winkel in Stockholm en sindsdien verkoopt haar merk kleurrijke kleding met opvallende designs. Wat mij aanspreekt: de kleding is vaak biologisch, wordt ontworpen voor vrouwen van alle leeftijden en de ontwerpen zijn vrolijk en erg geschikt om in laagjes te dragen. En het allerbelangrijkste is: de kleding moet lekker zitten. Ik moet zeggen, als ik rondkijk op de website van Gudrun Sjödén, lijkt dat me ook zeker het geval.

Ivanhoe of Sweden

Het Zweedse merk Ivanhoe of Sweden maakt de mooiste wollen vesten, truien en rokjes. Mooi om te zien en ook nog eens heel comfortabel.

ivanhoe of sweden rok

Filippa K

Het Zweedse merk Filippa K is opgericht door Filippa Knutsson en Patrik Kihlborg. Ze wilden een merk opbouwen dat begrijpt wat moderne vrouwen willen dragen in hun dagelijkse leven en ze begonnen gewoon aan hun eigen keukentafel. Inmiddels hebben ze een ruim assortiment aan stijlvolle en praktische kleding (waaronder ook sportkleding). De kleding is vaak effen zwart, wit of heeft gedempte kleuren.

core collection van Filippa K
Foto’s: Filippa K

Minus

Bij het Deense merk Minus vind je elegante, vrouwelijke mode voor sterke vrouwen die in hun leven hun carrière en ambities combineren met familie en vrienden. Chalotte Kjær Bruun and Irena Riberholt Jørgensen, de vrouwen achter het merk, hebben allebei jarenlange ervaring in de Deense modewereld en weten uit eigen ervaring hoe het is om alle ballen in de lucht te moeten houden. Ze willen Scandinavische mode een nieuw gezicht geven met hun moderne, functionele damesmode.

Je kunt de collectie bekijken in de webshop van Minus.

Ilse Jacobsen

Het Deense merk Ilse Jacobsen kende ik vooral van de mooie regenjassen en laarzen. Maar inmiddels verkoopt Ilse ook andere soorten kleding (zoals jurken) en schoenen. Ze heeft ook nog een eigen verzorgingslijn.

Samsøe & Samsøe

Samsøe & Samsøe begon als een kleine juwelierszaak van de gebroeders Samsøe in Kopenhagen in 1993. Al snel kwamen er kleren in het assortiment, vooral voor mannen. In 2000 werd het bedrijf overgenomen en het assortiment uitgebreid. Nu vind je bij dit Deense merk kleding, schoenen, en accessoires voor mannen en vrouwen. Het bedrijf combineert klassieke Scandinavische stijlelementen met hippe Kopenhaagse street style.

InWear

Het motto van InWear is dat kleding zowel chic als comfortabel moet kunnen zijn. Het bedrijf werd in 1969 opgericht door Niels Martinsen, die destijds mede-eigenaar was van een van de hipste nachtclubs in Kopenhagen. Hij kreeg een idee voor een modemerk en wijdde zich samen met zijn vriendin, ontwerper Kirsten Teisner, aan het maken van kleding voor de levenslustige en stijlvolle vrouwen die ze om zich heen zagen.

Gestuz

Sanne Sehested begon in 2008 met het Deense merk Gestuz en liet zich inspireren door de kleding die zij zelf in de kast heeft hangen. Ze wilde met haar modemerk vooral de moderne vrouw de eerste plaats zetten. De ontwerpen van Gestuz hebben hun wortels in Scandinavisch design, maar zetten zich daar ook tegen af door iets toe te voegen aan klassieke ideeën en de traditionele Scandinavische stijl verder te ontwikkelen.

Won Hundred

Rock en roll is een belangrijke inspiratie voor het Deense merk Won Hundred, en dat laten ze zien met hun gebruik van spijkerstof en leer. Dit combineren ze met minimalisme en Scandinavische invloeden. Het resultaat is een collectie gedurfde kledingstukken en basisstukken die bij iedereen in de kast passen.

2nd day

2nd Day is een hip merk met stijlvolle en kleurrijke kleding. Ze combineren in hun collecties meerdere stijlen met bijvoorbeeld rustieke blousjes met broderie anglaise en ook strakke blazers met een mooie ceintuur. 2nd Day wordt gekenmerd door flexibiliteit en stijl

Mads Nørgaard

Mads Nørgaard is een modern modemerk uit Kopenhagen dat tegelijkertijd trouw blijft aan klassiekers. Je vindt bij Mads Nørgaard dan ook zowel bekend ogende kleding als nieuwe stijlen.

Jack & Jones

Meer dan 25 jaar geleden besloot een groepje jongens met hun eerste collectie jeans de wereld van mode te gaan veranderen. Dat was het begin van Jack & Jones. Inmiddels bestaat de collectie uit veel meer dan jeans, maar denim vormt nog steeds een belangrijk onderdeel van de collectie.

Marc O’Polo

Je zou het naar aanleiding van de naam niet zeggen, maar Marc O’Polo heeft Zweedse roots en houdt er Scandinavische waarden op na. Iedereen moet volgens het merk de vrijheid hebben om zich te kleden op de manier die het beste bij hem of haar past. Daarom heeft Marc O’Polo een gevarieerde collectie comfortabele, casual kleding, van schoenen tot zwemkleding.

ICHI

ICHI is een Deens merk dat sinds 1999 bestaat en onder het merk DK Company valt. Bij ICHI vind je kleding voor elk seizoen, altijd passend bij de huidige trends. Hun kleding is stoer en blijft tegelijkertijd vrouwelijk. Bovenal zijn hun kleren comfortabel. Dat vind ik zelf heel belangrijk en het zorgde ervoor dat ik me op onze trouwdag, die we vierden met een lange wandeling, feestelijk en toch comfortabel kon kleden.

blouse van ichi bij afound
Deze blouse heb ik van ICHI

Vila

Het verhaal van Vila begon in 1994, toen het merk ging horen bij het Deense bedrijf Bestseller. Al snel groeide Vila en vond het merk een eigen stijl. Vila wijdde zich aan het maken van toegankelijke mode voor jonge vrouwen die weten wat hun eigen stijl is.

Arket

De kleding van Arket is geïnspireerd door Scandinavische landschappen. Er worden veel duurzame, natuurlijke en functionele materialen in gebruikt. Arket zoekt de grenzen op van elegante mode en outdoor- en sportkleding die tegen een stootje kan. Je komt dan ook combinaties tegen van lichte en stevigere materialen, eenvoud en ‘bling’ en andere complementerende of (schijnbaar) contrasterende stoffen. Arket heeft in Nederland een winkel in Amsterdam en in Den Haag. Extra leuk: de winkels hebben ook een café (waarvan ook weer kookboeken te koop zijn) en Arket maakt ook verzorgingsproducten en woonproducten.

& Other Stories is een merk van het Zweedse H&M en heeft designateliers in Stockholm, Los Angeles en Parijs. Behalve mode maken ze ook verzorgingsproducten.& Other Stories werkt regelmatig samen met andere modelabels, zoals recentelijk nog met Brøgger.

Designers Remix (Denemarken)

Designers Remix komt uit Kopenhagen en is in 2002 opgericht door Charlotte en Niels Eskildsen. Uitgangspunt was dat ze optimaal gebruik wilden maken van al bestaande stoffen en kledingstukken. Daarvan maken ze dan weer nieuwe duurzame en unieke dameskleding.

Henrik Vibskov (Denemarken)

Ook uit Denemarken komt Henrik Vibskov, een van de weinige Scandinavische designers die deel hebben uitgemaakt van het officiële showprogramma van de Paris Fashion Week. Zijn werk is erg kunstzinnig en maakt deel uit van de New Nordic Movement: een manier waarop Noord-Europese designers hun werk in de 21e-eeuws presenteren in verschillende media.

Holzweiler (Noorwegen)

Familiebedrijf Holzweiler werd in 2012 opgericht door broer en zus Andreas en Susanne Holzweiler. Hun doel was om mode te gaan maken die je (bijna) eindeloos kunt dragen. De liefde van de familie Holzweiler voor kunst, architectuur, natuur en moderne cultuur zorgt voor interessante samenwerkingen, zoals met architectenbureau Snøhetta, het Munch-museum, de Noorse dichter Alexander Fallo, de Noorse chef-kok Eyvind Hellstrøm, de Noorse singer-songwriter Emilie Nicolas, het Noorse breigoedmerk Skappel, het Noorse yogamerk Run & Relax, Hotel Amerikalinjen in Oslo en kunstenaar Ali Gallefoss.

House of Dagmar (Zweden)

House of Dagmar werd in 2005 opgericht met als doel kleding te gaan maken die lang meegaat – een belangrijke factor in duurzame mode. Alle materialen en ontwerpen moeten lang gedragen kunnen worden en vriendelijk zijn voor mens & dier én de aarde waarop we samen leven. Voorbeelden hiervan zijn regenjassen van gerecyclede PET-flessen en handtassen in samenwerking met Tärnsjö Garveri, een plantaardige leerlooierij.

Organic Basics (Denemarken)

Organic Basics maakt duurzame mode: van T-shirts en panty’s tot ondergoed en sportleggings. Ik werd enthousiast over dit merk na een reeks webinars over de verduurzaming van de modewereld en inmiddels heb ik het ook zelf uitgeprobeerd (lees hier mijn ervaring).

Happy Socks (Zweden)

En dan nog even over Scandinavische mode voor aan je voeten. De vrolijke Happy Socks kennen we denk ik allemaal wel. Mikael Söderlindh en Viktor Tell begonnen met het maken van deze Zweedse sokken om de wereld op de vrolijken met hun leuke designs. Inmiddels hebben hun sokken de wereld veroverd en zijn ze overal te krijgen. Ook werken ze regelmatig samen met grote namen als The Beatles, Keith Haring en Snoop Dogg.

Lees hier mijn blogpost over Happy Socks. Happy Socks zijn onder andere verkrijgbaar bij bol.com.

Organic Socks of Sweden

Organic Socks of Sweden is in 2016 opgericht om een bijdrage te leveren aan de modewereld in de vorm van eerlijke, organisch geproduceerde sokken. Een deel van de verkoopopbrengst wordt besteed aan het opzetten van scholen voor meisjes in Pakistan. De vrolijke sokken maken dus meer mensen blij dan degene die ze draagt.

Lees hier mijn blog over Organic Socks of Sweden.

Foto: Organic Socks of Sweden

Glerups (Denemarken)

Het Deense merk Glerups maakt pantoffels in mooie kleuren. En ze zitten echt fantastisch! Hier lees je mijn ervaring met deze sloffen.

Deense pantoffels

Nu ben ik benieuwd: welke Scandinavische modemerken draag jij graag?

Deze blogpost kan affiliatelinks bevatten. Als jij via zo’n link iets koopt of boekt, krijg ik een kleine vergoeding. Dit gebeurt anoniem en kost jou niets extra’s. Samenwerkingen en affiliatelinks stellen mij in staat om deze website te onderhouden en jou van informatie te blijven voorzien. Meer hierover lees je in mijn disclaimer/privacyverklaring.

Sandra van Bijsterveld
Sandra van Bijsterveld

Leuk dat je er bent! Mijn naam is Sandra van Bijsterveld. In 2013 begon ik met bloggen en inmiddels doe ik dat fulltime. Op Scandinavisch Leven deel ik mijn liefde voor Scandinavië met je. Je vindt er leuke manieren om een beetje Scandinavië in huis te halen, zoals spannende boeken en series, Scandi-lekkers, mooi design en fijne kleding en verzorgingsproducten. Op andere websites blog ik over onze vakanties in Nederland, Noord- en Oost-Europa.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ik ga akkoord met het privacybeleid.