Tijdens de Nordic Talks Sustainable Fashion Days werd het ook al gezegd: de duurzame garderobe van de toekomst is een compacte capsule wardrobe. Zalando helpt je dit najaar alvast met het samenstellen daarvan en lanceert een speciale duurzame capsulecollectie die is ontworpen door acht Europese designers, waaronder vier Scandinavische.
Tip: kijk als je op zoek bent naar Scandinavische kleding of accessoires zeker even op de website van Afound. Daar vind je altijd hoge kortingen op merken als H&M, H&M Home, & Other Stories, ARKET, Monki, Weekday en COS. Zo bespaar je tot wel 70% op kleding, accessoires en schoenen. Ik heb er al een paar keer heel voordelig mooie Scandinavische kleding op de kop weten te tikken.
- Heb je de gratis kalender met Scandinavische feestdagen al gedownload?
- Hier vind je nog meer gratis Scandinavische dingen en kortingsacties
- Hier verzamel ik Scandinavische modemerken (en hier Scandinavische mode voor een maatje meer)
- De leukste Scandinavische jurken vind je hier en kijk hier voor lingerie
- Bekijk ook deze mooie Scandinavische regenkleding en sportkleding
- Lees hier over Scandinavische truien (en hier vind je breipatronen)
- Hier vind je Scandinavische schoenen en voor binnen: Deense sloffen
Small steps. Big impact.
De 116-delige capsulecollectie van Zalando wordt gelanceerd onder het motto Small steps. Big impact. By Zalando. Afgelopen januari ging dit initiatief al van start met een eerdere samenwerking met onder andere de Scandinavische merken Blanche, Bruuns Bazaar, Filippa K, Han Kjøbenhavn, Libertine Libertine en Won Hundred. Op deze manier wil Zalando je helpen om je stijlvol én duurzaam te kleden. Nu is het concept uitgebreid met heren- en dameskleding van acht Europese merken, waarvan de helft uit de Scandinavische modewereld afkomstig is.
De modemerken zijn geselecteerd op basis van hun visie op duurzaamheid. De uitdaging was om samen een duurzamere collectie te creëren, waarin de nadruk ligt op het gebruik van gecertificeerde duurzame materialen. Daarnaast moest de collectie één mooi geheel vormen. Op deze manier werden de modemerken gestimuleerd om samen te werken en de dialoog over duurzaamheid aan te gaan: hoe maak je duurzame mode zonder concessies te doen op het gebied van stijl en kwaliteit?

Herfsttinten en warme materialen
De collectie die op 25 oktober 2020 is gelanceerd, bestaat uit kleding voor het tussenseizoen. Omdat de temperaturen in het najaar flink kunnen wisselen, kun je de items in warme herfsttinten goed met elkaar combineren. Zo kun je meerdere laagjes dragen als het fris is, en iets uittrekken als het zonnetje doorkomt.
Voorbeelden van gebruikte materialen zijn biologische wol en katoen, zachte lyocell en milieuvriendelijk triacetaat. De productie van deze materialen is minder milieubelastend dan die van ‘gewone’ materialen. Waar mogelijk wordt gebruikgemaakt van de onafhankelijke certificeringen van GOTS (Global Organic Textile Standard), OCS (Organic Content Standard) en GRS (Global Recycled Standard). Als je een kledingstuk met zo’n duurzaamheidkeurmerk koopt, weet je zeker dat het ook echt duurzaam is.

Meewerkende merken
Dit zijn de Scandinavische modemerken die deze keer meewerkten aan de capsulecollectie:
Designers Remix (Denemarken)
Een van de Scandinavische modemerken die hebben bijgedragen aan deze collectie, is Designers Remix uit Kopenhagen. Dit merk werd in 2002 opgericht door Charlotte en Niels Eskildsen. Uitgangspunt was dat ze optimaal gebruik wilden maken van al bestaande stoffen en kledingstukken. Daarvan maken ze dan weer nieuwe duurzame en unieke dameskleding.
Henrik Vibskov (Denemarken)
Ook uit Denemarken komt Henrik Vibskov, een van de weinige Scandinavische designers die deel hebben uitgemaakt van het officiële showprogramma van de Paris Fashion Week. Zijn werk is erg kunstzinnig en maakt deel uit van de New Nordic Movement: een manier waarop Noord-Europese designers hun werk in de 21e-eeuws presenteren in verschillende media.
Holzweiler (Noorwegen)
Familiebedrijf Holzweiler werd in 2012 opgericht door broer en zus Andreas en Susanne Holzweiler. Hun doel was om mode te gaan maken die je (bijna) eindeloos kunt dragen. De liefde van de familie Holzweiler voor kunst, architectuur, natuur en moderne cultuur zorgt voor interessante samenwerkingen, zoals met architectenbureau Snøhetta, het Munch-museum, de Noorse dichter Alexander Fallo, de Noorse chef-kok Eyvind Hellstrøm, de Noorse singer-songwriter Emilie Nicolas, het Noorse breigoedmerk Skappel, het Noorse yogamerk Run & Relax, Hotel Amerikalinjen in Oslo en kunstenaar Ali Gallefoss.
House of Dagmar (Zweden)
House of Dagmar werd in 2005 opgericht met als doel kleding te gaan maken die lang meegaat – een belangrijke factor in duurzame mode. Alle materialen en ontwerpen moeten lang gedragen kunnen worden en vriendelijk zijn voor mens & dier én de aarde waarop we samen leven. Voorbeelden hiervan zijn regenjassen van gerecyclede PET-flessen en handtassen in samenwerking met Tärnsjö Garveri, een plantaardige leerlooierij.
Al sinds 2016 zijn alle denim- en katoenen kleren van House of Dagmar gemaakt van GOTS-gecertificeerd biologisch katoen. Sinds 2018 is alle viscose FSC-gecertificeerd en House of Dagmar is in samenwerking met Svensk Skog en de textielacademie in Borås op zoek naar nieuwe, natuurlijke viscosevezels. Er wordt ook gewerkt aan het benutten van recycling.

do.MORE
De capsulecollectie van Zalando is vanaf 25 oktober 2020 verkrijgbaar. Hij sluit aan bij de duurzaamheidsstrategie 2023 van Zalando: do.MORE. Dus als het goed is, gaan we de komende tijd meer van dit soort duurzame initiatieven zien. Ik ben benieuwd!
Deze blogpost kan affiliatelinks bevatten. Als jij via zo’n link iets koopt of boekt, krijg ik een kleine vergoeding. Dit gebeurt anoniem en kost jou niets extra’s. Samenwerkingen en affiliatelinks stellen mij in staat om deze website te onderhouden en jou van informatie te blijven voorzien. Meer hierover lees je in mijn disclaimer/privacyverklaring.