Duurzaamheid voorop bij Scandinavian Outdoor Awards najaar/winter 2021/2022

Geschreven door Sandra van Bijsterveld

Vorige week werden de Scandinavian Outdoor Awards voor najaar/winter 2021/2022 uitgereikt en daarbij speelde duurzaamheid duidelijk een belangrijke rol. Onderstaand overzicht van de winnaars geeft daardoor meteen een mooi beeld van wat er zoal gebeurt op het gebied van duurzaamheid bij de Scandinavische outdoor-merken. Ik kreeg er een optimistisch gevoel van. Er kan al zoveel!

Over de Scandinavian Outdoor Group

De Scandinavian Outdoor Group is een samenwerkingsverband tussen verschillende Scandinavische outdoor-merken. Het initiatief bestaat sinds 2001 en heeft op dit moment 66 leden – stuk voor stuk outdoor-merken uit Denemarken, Zweden, Noorwegen, Finland en IJsland. Het doel van deze samenwerking is om samen sterker te staan en de merken internationaal onder de aandacht te brengen door middel van gezamenlijke projecten.

Zo mocht ik twee keer meedoen met de Outdoor Academy of Scandinavia, waarbij internationale deelnemers een paar dagen lang bij elkaar komen om in de praktijk kennis te maken met enkele Scandinavische outdoor-merken. In de Stockholm-archipel sliep ik bijvoorbeeld in een tent van Tentipi, maakte vuur met Light my Fire en ging kajakken met een deelbare kajak van Point 65° N. In West-Zweden kreeg ik een kijkje achter de schermen bij Seger, Ivanhoe of Sweden, Thule, Icebug en Volvo. Echt een geweldige manier om kennis te maken met deze merken.

Scandinavian Outdoor Awards 2021/2022

Sinds 2005 organiseert de Scandinavian Outdoor Group ook de Scandinavian Outdoor Awards, waarbij een internationale jury van outdoor-journalisten en specialisten op het gebied van outdoor-uitrustingen prijzen uitdeelt om productinnovaties te stimuleren en nieuwe Scandinavische outdoor-producten onder de aandacht te brengen.

Criteria voor de winst zijn:

  • design
  • innovatie
  • functionaliteit
  • kwaliteit

De Jury bestond voor de editie najaar/winter 2021/2022 uit:

Dit zijn de Scandinavische outdoor-merken die in 2021 in de prijzen vielen:

Overall Winner

De Overall Winner van de Scandinavian Outdoor Awards is het product dat de meest complete prestatie levert op alle gebieden. Dit jaar is de winnaar een volledig circulaire bergans.future.labs 05.B Anorak van Bergans of Norway. Deze maakt deel uit van het project “The Collection of Tomorrow”, dat experimenteert met circulaire bedrijfsmodellen. Als je een product uit deze ‘collectie van de toekomst’ in huis hebt, kun je dat terugbrengen zodat het kan worden gerecycled en hoef je alleen te betalen voor het maken van de anorak.

Vorig jaar winter won de future.labs 05.A backpack (een urban rugzak die is gemaakt van het volledig duurzame en circulaire Spinnova-materiaal dat ik ken uit deze webinars over duurzame mode) de Sustainability Award. Ook de 05.B Anorak is gemaakt van Spinnova-vezels in combinatie met Tencel en biologische katoen. Volgens de jury voelt deze mix fijn aan en ziet de jas er mooi uit. Om het materiaal waterafstotend te maken, is het behandeld met een traditionele Halley Stevensons-wax waarmee de anorak circulair blijft. Consumenten kunnen de jas zelf opnieuw waxen. De anorak is nog niet te koop. Vanwege de pandemie is het product namelijk nog niet officieel gelanceerd.

Dit is de tweede keer dat Bergans de Overall Award wint. De vorige keer was dat voor Voorjaar/Zomer 2009 met de Wiglo-tent. Fjällräven won de Overall Award het vaakst: maar liefst vijf keer. Hierna volgen de merken Bergans, Norrøna, Ecco, Devold en Aclima (allemaal twee keer).

Sustainability Award

De winnaar van de Sustainability Award was een van de merken bij wie ik op bezoek ben geweest: Icebug. Dit Zweedse bedrijf sleepte de prijs in de wacht met Follow the Footprints, een systeem dat zorgt voor transparantie en traceerbaarheid van producten en materialen. Want hoe weet je als klant dat de duurzaamheidsclaims van verschillende merken ook daadwerkelijk kloppen?

Follow the Footprints is het resultaat van een samenwerking tussen twee Zweedse bedrijven: schoenfabrikant Icebug en traceersysteem TrusTrace. Het laat je als consument zelf de belangrijkste duurzaamheidsindicatoren van producten checken, zodat je met eigen ogen kunt zien wat de impact nou echt is. Hiervoor hoef je alleen maar de QR-code op de doos van je Icebug-schoen te scannen met je smartphone. Dan krijg je alle informatie te zien over CO2-uitstoot, het percentage gerecycled materiaal en het percentage ‘biobased’ materiaal van de schoenen. Ook krijg je inzicht in de complete ‘productreis’.

Apparel Award

De Apparel Award werd gewonnen door het Peski W Jacket van het Finse merk Sasta. Dat is gemaakt van gecertificeerd biologisch Ventile-katoen, dat in Zwitserland wordt gemaakt van duurzaam (dus zonder pesticiden en kunstmest) verbouwd extra long staple-katoen dat nog maar 0,04% van de totale wereldwijde katoenproductie uitmaakt. Ventile heeft geen coating of laminering. In plaats daarvan zwellen de katoenvezels op als ze nat worden, zodat ze strak tegen elkaar aan liggen en het materiaal op die manier waterafstotend wordt. Volgens de jury voelt het ook nog eens lekker zacht aan en is de schuin geplaatste rits een vondst omdat het uiteinde van de rits dan niet meer tegen je kin aan ligt. Ook de grote capuchon en de getapete naden zorgen ervoor dat de jas je goed beschermt tegen regen en (natte) sneeuw.

Footwear Award

De Footwear Award ging naar de Rottefella Xplore + Alfa Free A/P/S GTX van Alfa Sko en Rottefella uit Noorwegen. Deze combinatie van skischoen en binding maakt in- en uitstappen heel eenvoudig. Het systeem is licht, biedt veel bewegingsvrijheid om comfortabel te kunnen lopen, maar ook een uitstekende laterale stijfheid. De pasvorm kan verder worden geperfectioneerd met het dubbele vetersysteem, de buitenzool heeft een uitstekende grip en dankzij het Gore-Tex-membraan is de schoen geschikt voor elk weertype.

Hardware Award

De Hardware Award ging naar de Vikingøks van het Noorse outdoor-merk Øyo . Dit vind ik zo cool: de bijl is een replica van een Vikingbijl die is gevonden in de buurt van de Øyo-fabriek in het Noorse Geilo, De oorspronkelijke bijl werd waarschijnlijk rond het jaar 1000 gebruikt voor alledaagse huishoudelijke werkzaamheden. Hij is vrij klein: 33 cm lang met een gewicht van 545 gram. Toch stond de jury er versteld van hoe makkelijk de Vikingøks door grote blokken droog eikenhout heen kwam. De bijlkop is gemaakt van duurzaam gesmeed slijtvast staal en de schacht is gemaakt van essenhout. De kromme vorm van het handvat is handig bij het hakken van kleinere blokken of aanmaakhout.

Kids Award

Ten slotte de Kids Award: die ging naar het Muutun Jacket van het Finse merk Reima. Ook hierbij speelt duurzaamheid een belangrijke rol. Muutun betekent ‘Ik verander/transformeer’ in het Fins. Deze jas zal namelijk, als hij opgebruikt is, weer in iets anders veranderen. Hij kan volledig worden gerecycled omdat hij bestaat uit slechts één materiaal. De waterdichte, ademende kinderjas is gemaakt van 100% polyester. De metalen sluitingen en rits kunnen worden gerecycled als metaal. De jas ziet er goed uit en heeft lekker veel goed toegankelijke zakken.

Voor mij waren de Scandinavian Outdoor Awards een mooie manier om kennis te maken met wat (voor mij) nieuwe merken, en met nieuwe producten die laten zien dat er gelukkig al een heleboel gebeurt en mogelijk is op het gebied van de verduurzaming van onze outdoor-uitrustingen.

Deze blogpost kan affiliatelinks bevatten. Als jij via zo’n link iets koopt of boekt, krijg ik een kleine vergoeding. Dit gebeurt anoniem en kost jou niets extra’s. Samenwerkingen en affiliatelinks stellen mij in staat om deze website te onderhouden en jou van informatie te blijven voorzien. Meer hierover lees je in mijn disclaimer/privacyverklaring.

Printmijnstad.nl

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *