Zweedse merk Haglofs

Haglöfs is nu al klimaatneutraal maar wil meer

Het Zweedse outdoormerk Haglöfs is vanaf nu klimaatneutraal. Maar daar is het bedrijf nog niet tevreden mee. Het merk heeft zijn klimaatdoelstellingen voor de komende 10 jaar bekendgemaakt en daaruit blijkt dat Haglöfs nog veel verder wil gaan op het gebied van duurzaamheid.

‘Klimaatcompensatie voelt als valsspelen’

Onder de nieuwe klimaatdoelstellingen van Haglöfs voor de komende 10 jaar vallen het verminderen van de eigen uitstoot met 50% en het bereiken van een netto nul-emissie in 2030. Tegelijkertijd neemt Haglöfs direct al zijn verantwoordelijkheid en compenseert het outdoormerk de resterende CO2-uitstoot onderweg naar 2030.

‘Klimaatcompensatie voelt een beetje als valsspelen,’ vindt Fredrik Ohlsson, de CEO van Haglöfs. ‘Dankzij die compensatie zijn we nu wel klimaatneutraal, maar dat betekent niet dat we zelf geen CO2-uitstoot hebben. Daar willen we transparant in zijn. Op dit moment is het de beste optie voor het klimaat, maar het kan beter. We gaan daarom de komende tien jaar met volle kracht, ambitieuze plannen en hard werken onze eigen uitstoot drastisch verminderen. Tijdens die periode compenseren we onze CO2-uitstoot door projecten te steunen die hun CO2-uitstoot sneller verminderen dan wij.’

Maximaal 1,5°C

Om de ergste gevolgen van de klimaatverandering te voorkomen, moet de opwarming van de aarde beperkt worden tot maximaal 1,5°C. Om dit te realiseren, moet de CO2-uitstoot drastisch worden teruggedrongen. Kortgezegd zijn de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs een halvering van de uitstoot van broeikasgassen in dit decennium, plus het bereiken van een netto nul-emissie uiterlijk in 2050. Hiervoor is een enorme wereldwijde inspanning nodig. En omdat nog niet iedereen kan of wil meedoen, zullen degenen die sneller kunnen acteren dat ook echt moeten doen.

Daarom kiest Haglöfs er dus voor om sneller te handelen en te kiezen voor de ambitieuze klimaatdoelstelling om de uitstoot de komende 10 jaar al met 50% te verminderen en tegen 2030 al de netto nul-emissie te bereiken. Omdat het tijd kost om die reducties te realiseren, compenseert Haglöfs de resterende emissies tot die tijd. Daarmee is het outdoorbedrijf in 2021 al klimaatneutraal. Haglöfs heeft hiervoor genoeg CO2-credits met een hoogwaardig keurmerk gekocht om de CO2-afdruk van zowel de eigen activiteiten als die van de gehele toeleveringsketen te compenseren.

Groene energie, herbebossing en bosbescherming

‘De productie van onze outdoorkleding heeft de grootste impact. Daarom dekt onze inzet voor het klimaat niet alleen de uitstoot van onze eigen activiteiten, maar ook de uitstoot die wordt gegenereerd door onze hele toeleveringsketen, van grondstofwinning tot en met de levering aan consumenten,’ verklaart Elaine Gardiner, Head of Sustainability bij Haglöfs. De compensaties omvatten bijvoorbeeld projecten voor groene energie, maar ook voor herbebossing en bosbescherming. Al die projecten leveren controleerbaar voordelen op die verder gaan dan klimaatmitigatie, zoals het ondersteunen van banen in de lokale gemeenschap of het beschermen van de biodiversiteit.

‘De urgentie van de klimaatcrisis is zodanig dat we elke hefboom moeten gebruiken die we tot onze beschikking hebben. Dat betekent voor dit moment dus ook compensatie. Het allerbelangrijkste is dat we ervoor zorgen dat compensatie het echte werk om onze eigen uitstoot te verminderen niet in de weg staat,’ besluit Fredrik Ohlsson.

De klimaatstrategie van Haglöfs vereist een gezamenlijke inspanning binnen het hele bedrijf om de toegezegde reducties te realiseren. Belangrijke stappen hierin zijn:

  • het gebruik van materialen met een lagere impact
  • het verbeteren van de fabrieksefficiëntie
  • ervoor zorgen dat producten langer meegaan
  • de overgang naar groene energie bij de eigen activiteiten en in de toeleveringsketen

Deze blogpost kan affiliatelinks bevatten. Als jij via zo’n link iets koopt of boekt, krijg ik een kleine vergoeding. Dit gebeurt anoniem en kost jou niets extra’s. Samenwerkingen en affiliatelinks stellen mij in staat om deze website te onderhouden en jou van informatie te blijven voorzien. Meer hierover lees je in mijn disclaimer/privacyverklaring.

Sandra van Bijsterveld
Sandra van Bijsterveld

Leuk dat je er bent! Mijn naam is Sandra van Bijsterveld. In 2013 begon ik met bloggen en inmiddels doe ik dat fulltime. Op Scandinavisch Leven deel ik mijn liefde voor Scandinavië met je. Je vindt er leuke manieren om een beetje Scandinavië in huis te halen, zoals spannende boeken en series, Scandi-lekkers, mooi design en fijne kleding en verzorgingsproducten. Op andere websites blog ik over onze vakanties in Nederland, Noord- en Oost-Europa.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ik ga akkoord met het privacybeleid.