Filippa K doet niet mee met koopgekte Black Friday

Geschreven door Sandra van Bijsterveld

Om eerlijk te zijn heb ik nooit zoveel gehad met Black Friday. Ik kan me niet herinneren ooit op koopjesjacht te zijn gegaan op die dag en ik word soms gek van alle mails die ik krijg over acties rondom Black Friday en Cyber Monday. Ik was dan ook blij verrast toen ik de Black Friday-actie van het Zweedse modemerk Filippa K onder ogen kreeg: 0% korting – want koopgekte aanjagen is verre van duurzaam.

Bouwen aan een duurzame garderobe

Natuurlijk hebben we allemaal wel eens kleding nodig, bijvoorbeeld wanneer de kleding die je hebt versleten is of te klein of te groot is geworden. En er is ook helemaal niets mis mee om het leuk te vinden om nieuwe kleding te kopen. Zelf ben ik dit jaar wat kilootjes kwijtgeraakt, waardoor veel kleding nu erg ruim valt. Een goede reden om mezelf binnenkort eens te trakteren op wat nieuwe kledingstukken en daar heb ik ook erg veel zin in.

Wat wel jammer is, is kopen puur om het kopen, terwijl je het eigenlijk helemaal niet nodig hebt. Jammer voor je portemonnee én jammer voor het milieu, want hierdoor belanden ook weer veel spullen onnodig op de afvalberg.

In de webinars die ik dit jaar volgde tijdens de Nordic Talks Sustainable Fashion Days werd dan ook een oproep gedaan om toe te werken naar een duurzame garderobe. Dit doe je door bij het doen van je mode-aankopen heel bewust te kiezen voor items die je écht heel mooi vindt en die je heel lang kunt dragen. Het mooiste is natuurlijk ook nog als ze duurzaam zijn geproduceerd.

Ook het Zweedse merk Filippa K heeft al sinds de oprichting van het bedrijf in 1993 als missie om deze manier van bewust consumeren te stimuleren. Dat doen ze door hun aanbod klein en kwalitatief hoogwaardig te houden. Ook de tijdloze ontwerpen dragen eraan bij dat je heel lang plezier kunt hebben van de kleding van Filippa K.

Die aanpak werkt: uit consumentenonderzoeken blijkt dat de kleding van Filippa K zo’n tien keer langer wordt gedragen dan een gemiddeld kledingstuk. Maar liefst 83% van de kledingstukken die klanten van Filippa K de afgelopen 20 jaar hebben gekocht, wordt nog steeds regelmatig gedragen – en dat is bij ‘fast fashion’ een totaal ander verhaal.

Geen Black Friday

Black Friday past niet bij zo’n bewuste manier van consumeren. Verkopers proberen je met al die kortingen toch over te halen om impulsaankopen te doen. Zo zit je straks misschien toch weer met aankopen die je bij nader inzien eigenlijk niet nodig had. Daarom heeft Filippa K er dus voor gekozen om in 2020 niet mee te doen aan Black Friday. Of, als je het anders wilt zien: Filippa K geeft dit jaar 0% korting op Black Friday, omdat het merk ook voor 0% afbraak wil doen aan de duurzaamheidsgedachte achter het merk.

In plaats van Black Friday-acties zal Filippa K de collectie vaste items promoten. Deze kledingstukken zijn altijd verkrijgbaar en nooit in de uitverkoop. Ze zijn tijdloos, seizoenloos, hebben klassieke kleuren die nooit uit de mode raken en zijn gemaakt van hoogwaardige materialen die lang meegaan. Behalve heren- en dameskleding heeft Filippa K ook schoenen, accessoires en sportkleding (Soft Sport).

core collection van Filippa K
Foto’s: Filippa K

Heb jij kleding van Filippa K in je kast hangen?

2 thoughts on “Filippa K doet niet mee met koopgekte Black Friday

  1. Silphya says:

    Geweldige Black Friday actie! Ook ik word gek van de vele mailtjes, vooral dat die ene Black Friday wel een week lang duurt. Té zot! Ook Dilling (Deens, wol voor de hele familie én maatje meer) doet er niet aan mee. Zij doneren 20% van de opbrengst aan goede doelen. Ook al zo’n mooi initiatief.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *