Filippa K heropent flagship store in Helsinki

Filippa K heeft in Helsinki haar flagship store heropend. Vanaf nu kun je er het vernieuwde winkelconcept ervaren, dat de unieke kijk van het modehuis op de Scandinavische identiteit belichaamt. Het interieur van de flagship store vermengt het rauwe met het verfijnde door referenties uit de natuur te abstraheren tot een nieuwe expressie. Het nieuwe concept is een samenwerking tussen creatief directeur Liisa Kessler, haar Filippa K-team en Profan, het Zweedse architectentrio Disa Braunerhielm, Maximilian Olsson en Anton Bogårdh. Als knipoog naar Liisa’s Finse afkomst was Helsinki de eerste locatie die een nieuw gezicht kreeg op basis van de nieuwe identiteit van Filippa K. Ook is hier voor het eerst het nieuwe logo te zien. De opening is de eerste stap in de internationale expansiestrategie van het Zweedse merk, waarmee het nieuwe markten buiten Noord-Europa zal betreden.

Kämp Galleria

De nieuwe flagship store strekt zich uit over twee verdiepingen van Helsinki’s Kämp Galleria, die is gebouwd in de late jaren 1800. De locatie was ooit de thuisbasis van de beroemde Strindberg en werd later omgebouwd tot een iconisch café en restaurant. De grote verbindingstrap vormt nu het middelpunt van de winkel van Filippa K. De winkel fungeert als een galerie die voortdurend in ontwikkeling is, maar natuurlijk ook als winkelruimte, met op maat gemaakte stukken van kunstenaars die op één lijn liggen met de waarden van het huis, naast een zorgvuldig samengestelde selectie van vintage meubels.

Scandinavische luchten

De plafonds van de nieuwe flagship store zijn geïnspireerd op de Scandinavische hemel en bootsen met een duurzaam LED-lichtconcept het natuurlijke zonlicht na. Dynamische, programmeerbare tinten verspreiden zich door een canvas filter en weerkaatsen tegen de maagdelijk witte muren, waardoor de ruimten worden gevuld met een warmte die doet denken aan de jaren 70. De ruimte wordt geaard door levendige rood-oranje vloeren: een sterke uitdrukking van Filippa K’s gedurfde, warme minimalisme.

Filippa K flagship store
Foto: Filippa K via UPR

Opvallende elementen

De ‘cash-desk 1’, die is gemaakt door de in Berlijn gevestigde kunstenaar Lukas Wegwerth, is gemaakt van gerecycled aluminium dat in zandgietvormen is gegoten. Gebarsten luchtbellen in het metaal en kleine bewegingen van het zand creëren een metalen oppervlak met een natuurlijke textuur die van bovenaf gezien aan zeegolven doet denken. Het modulaire stuk bestaat uit afzonderlijke eenheden die opnieuw kunnen worden geconfigureerd om te evolueren in vorm, en die op een dag volledig opnieuw kunnen worden gerecycled.

Staande spiegels, rekken voor accessoires en kledingrails lopen door de metalen oppervlakken. De grote spiegels zijn gemaakt van reflecterend staal en zijn in meerdere ruimtes tegen de wanden geplaatst. Kledingrails van geborsteld staal met organische gebogen vormen buigen en strekken zich uit over elk deel van de winkel, als een echo van de weerspiegeling van water. Om de rails aan elkaar te lassen wordt een warmtetechniek gebruikt die het ruwe effect van het proces bloot laat, wat resulteert in unieke multi-tonale vormen van dunne filminterferentie op elk kruispunt van rails.

Deze blogpost kan affiliatelinks bevatten. Als jij via zo’n link iets koopt of boekt, krijg ik een kleine vergoeding. Dit gebeurt anoniem en kost jou niets extra’s. Samenwerkingen en affiliatelinks stellen mij in staat om deze website te onderhouden en jou van informatie te blijven voorzien. Meer hierover lees je in mijn disclaimer/privacyverklaring.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Ik ga akkoord met het privacybeleid.